Piloten Afriqiyah waren vermoeid en gebrekkig getraind

28 februari 2013 - 18:06

TRIPOLI - Fouten van de piloten zijn hoogstwaarschijnlijk de reden dat de Airbus A330-200 van Afriqiyah Airways met aan boord tientallen Nederlanders op 12 mei 2010 neerstortte in de Libische hoofdstad Tripoli. Dat staat in het eindrapport van de Libische onderzoekscommissie dat donderdag is gepubliceerd. Het vliegtuig kwam te laag aanvliegen zonder goed zicht op de grond, de piloten werkten niet goed samen, waren vermoeid en mogelijk afgeleid door druk radioverkeer.

De ramp voltrok zich hoogstwaarschijnlijk door een samenloop van onder meer deze omstandigheden, concluderen de Libische onderzoekers donderdag na bijna drie jaar onderzoek. De 104 inzittenden waren in Johannesburg ingestapt in het acht maanden oude toestel van Afriqiyah Airways. De 71 Nederlanders zouden na een stop in Tripoli doorvliegen naar Europa. Maar het toestel crashte in het zicht van de luchthaven. Alleen de negenjarige Ruben uit Nederland overleefde de ramp.

Mistig
De vliegers lijken te gestresst te zijn geweest om hun aandacht te houden bij elkaars handelingen, alle instrumenten in de cockpit en de informatie van de verkeerstoren. Ook hadden ze geen goed idee van de positie van het vliegtuig ten opzichte van de grond. Waarschijnlijk wisten ze niet of het toestel met de neus omhoog of juist omlaag vloog. Die situatie kan ontstaan als er geen oriëntatiepunten buiten zichtbaar zijn. Bovendien kregen ze een weerbericht door tijdens de vlucht, dat niet bleek te kloppen. In tegenstelling tot wat de piloten was verteld was het mistig aan de grond.

De onderzoekers zeggen dat de training van de Afriqiyah-piloten te wensen overliet. Afriqiyah zou beter moeten trainen op het uitvoeren van een doorstart, zo luidt een van de 21 aanbevelingen van de onderzoekscommissie.

Geen defect
Het rapport bevestigt wat de Libische autoriteiten vlak na de crash al zeiden: dat het geen aanslag was en dat er geen sporen van explosieven zijn gevonden. Ook zijn er geen aanwijzingen dat er iets mis was met het vliegtuig zelf. Er is geen defect opgemerkt, concluderen de onderzoekers op basis van de flight data recorder en de cockpit voice recorder. De beide motoren werkten goed.

De Nederlandse Onderzoeksraadraad voor Veiligheid (OVV) heeft nog niet inhoudelijk gereageerd op het rapport. Dat gebeurt pas vrijdag, nadat de nabestaanden zijn geïnformeerd.

Bekijk het videojournaal op Luchtvaart.tv

 (c) Reismedia / ANP

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen