Test easyJet met kunstmatige aswolk

10 mei 2013 - 18:08

LONDEN - EasyJet gaat in augustus een test uitvoeren samen met Airbus om te kijken of nieuwe technologie die aswolken moet detecteren werkt. Dit heeft easyJet donderdag bekendgemaakt. Airbus heeft met het Noorse bedrijf Nicarnica Aviation infra-rood technologie ontwikkeld die piloten en air traffic control op honderd kilometer afstand moeten waarschuwen voor asdeeltjes in de lucht.

Airbus en easyJet hadden de technologie al in 2012 willen invoeren, maar dat is niet gelukt. De drie partners hopen nu dat eind 2013 het systeem klaar is. Met de apparatuur kan mogelijk een herhaling worden voorkomen van de chaos in het luchtruim in april 2010 door toedoen van de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull.

Asdeeltjes
Bij de test in augustus zal een eerste vliegtuig van Airbus op een hoogte van 30.000 voet (ruim negen kilometer) een ton aan asdeeltjes afwerpen in de atmosfeer om een aswolk na te bootsen - de deeltjes zijn daadwerkelijk afkomstig van de Eyjafjallajökull.

Daarna zal een Airbus A319 van easyJet, met alleen een cockpitbemanning aan boord, richting de aswolk vliegen om te testen of de nieuwe apparatuur werkt en vervolgens, zo is het plan, om de as heen vliegen. Een locatie voor de test is nog niet bepaald; er wordt gezocht naar een rustig gebied, mogelijk boven Frankrijk. Volgens Airbus is de hoeveel as die wordt gebruik zo gering dat het geen echt gevaar zal opleveren voor het gewone vliegverkeer.

Momenteel bestaat er geen goede radartechnologie die aswolken kan detecteren. Piloten kunnen de as, zelfs bij daglicht, ook niet goed waarnemen, tenzij ze vlakbij de vulkaan vliegen. Vulkanologen denken dat de komende dertig tot veertig jaar de vulkanische activiteit in IJsland zal toenemen. Twee vulkanen zouden op het punt van uitbarsten staan.

Van onze redactie






Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen