Cerfontaine: komst Emirates flagrante aanval op netwerk KLM

23 april 2013 - 18:53

DRIEBERGEN - Voormalig president-directeur van Schiphol Gerlach Cerfontaine vindt dat de luchthaven onder zijn opvolger is afgedwaald van de 'netwerkvisie' die hij samen met KLM had opgebouwd. In een gesprek met Luchtvaartnieuws.nl onderschrijft Cerfontaine grotendeels de kritiek die scheidend topman Peter Hartman van KLM maandag op deze site aan het adres van Schiphol leverde.

Hartman zei eerder: "Ik mis Gerlach! Ik ben teleurgesteld in de relatie met de luchthaven Schiphol na de periode Cerfontaine. Schiphol is een staatsonderneming en zou de integrale luchtvaartvisie moeten onderschrijven en dat is niet het geval."

Volgens Hartman is de huidige topman Jos Nijhuis van Schiphol alleen maar uit op het "eigenbelang" van de luchthaven. Hartman vindt dat de Nederlandse economie het meest gebaat is bij "een krachtig KLM-netwerk en een sterke Schiphol-hub".

Cerfontaine, die tussen 1998 en 2009 de scepter zwaaide over de luchthaven, kan zich wel in de woorden van Hartman vinden. "Ik volg de ontwikkelingen op Schiphol van een afstand en betreur het dat er niet meer goed wordt samengewerkt. Ik had met KLM, Transavia en Martinair een eenheid opgebouwd, een keten. Daar hebben we heel wat jaren over gedaan. Kennelijk is van die eenheid geen sprake meer. Het gaat op een hub als Schiphol om een netwerk en daarin past maar één global carrier en niet twee."

Schiphol moet terug naar die netwerkvisie, met KLM als belangrijkste partner, stelt Cerfontaine. "De netwerkvisie lag helemaal klaar, het was een invuloefening."

Dubai
Peter Hartman toonde zich maandag vooral verbolgen over de ruimte die Schiphol aan Emirates, de maatschappij uit Dubai, heeft gegeven. Cerfontaine zegt dat in zijn tijd Emirates ook al aan de deur klopte om naar Amsterdam te mogen vliegen, maar hij hield de boot af. In 2010, onder Nijhuis, kwam Emirates alsnog. Cerfontaine noemt dit "een flagrante aanval op de netwerkvisie".

Onder Cerfontaine ging Schiphol wel een samenwerkingsverband aan met Aéroports de Paris (ADP: Charles de Gaulle, Orly en een reeks andere luchthavens), met een wederzijds belang van acht procent. Volgens de oud-topman van Schiphol was dat de manier om de concurrentie met "de Arabieren" aan te gaan, niet door Arabische carriers te lokken. "Blijkbaar is deze visie verstoord." Wat moet er nu gebeuren met Schiphol en KLM? Cerfontaine: "Ze moeten met elkaar gaan praten. In mijn tijd hadden we ook wel eens meningsverschillen. Maar we hadden ook lol en na afloop dronken we samen een biertje."

Door Lolke van der Heide

Peter Hartman: 'Ik ga niet weg, maar krijg een nieuwe rol'


Foto: Emirates

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen