'Luchtvaartmaatschappijen hebben niets te vertellen op Schiphol'

23 juni 2012 - 19:40

AMSTERDAM - De Nederlandse kartelwaakhond NMa komt binnenkort met een rapport waarin staat dat de 'kopersmacht' van vliegmaatschappijen op Schiphol nihil is en dat zij weinig te vertellen hebben. Dit schrijft de Telegraaf zaterdag. Volgens Frank Allard van de belangenvereniging van luchtvaartmaatschappijen BARIN druist dit juridisch in tegen de Wet waarin staat dat machtmisbruik van monopolist Schiphol moet worden voorkomen.

Volgens de krant is Allard in gesprek met de Schiphol-directie, "maar van witte rook is nog lang geen sprake".

De vliegsector wil volgens Allard kostenverlaging en verrekening van te veel betaalde luchthavengelden. Daarnaast willen luchtvaartmaatschappijen op Schiphol willen flink wat terugzien van de miljoenen die Schiphol verdient aan zogeheten non-aviation activiteiten van de luchthaven. De carriers, verenigd in de Board of Airline Representatives In the Netherlands (BARIN), zijn boos op Schiphol omdat winsten die worden behaald uit onder meer vastgoed, parkeren en taxfreeshops niet ten goede komen aan de dienstverlening en de prijsstelling naar de airlines.

Het is de luchtvaartmaatschappijen al jaren een doorn in het oog dat ze niet meeprofiteren van de stijgende inkomsten uit niet-luchtvaartgebonden activiteiten. Dat terwijl Schiphol plannen heeft om een nieuwe pier te bouwen en de terminal te vergroten. Om die plannen te financieren is een verhoging van de tarieven noodzakelijk. Tegelijkertijd investeert Schiphol ook in een buitenlandse luchthaven als New York JFK.

Miljardeninvestering
KLM-directielid Pieter Elbers liet begin dit jaar in een blog weten dat KLM bereid is om bij te dragen aan die miljardeninvestering die de uitbreiding van de luchthaven vergt, maar wijst erop dat Schiphol de nodige reserves heeft opgebouwd dankzij inkomsten uit onder meer parkeren en winkels. "En die inkomsten hebben ze te danken aan onze passagiers", zegt Elbers. “Al dit geld gaat naar Schiphol. KLM ziet er niets van terug."

Schiphol verhoogt tarieven met twee in plaats van vier procent 
BARIN boos om 'sigaar uit eigen doos' 
Airlines willen meeprofiteren van 'non-aviation' inkomsten Schiphol 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen