Dwingende opdracht Canada tot inspectie noodbakens

5 augustus 2013 - 17:19

MONTREAL - Luchtvaartautoriteit Canada Transport heeft maandag opdracht gegeven tot inspectie van alle Emergency Locator Transmitters (ELT), de noodbakens, van het merk Honeywell, in vliegtuigen van alle fabrikanten. De ‘airworthiness directive’ (AD) is dwingend: luchtvaartmaatschappijen moeten de instructies binnen een bepaalde tijd opvolgen, anders mag het desbetreffende toestel niet meer vliegen.

De ELT’s van het Amerikaanse Honeywell worden in het Canadese Newfoundland gemaakt samen met de Canadese toeleverancier Instrumar. Aanleiding voor de AD is de brand aan boord van een Boeing 787 Dreamliner van Ethiopian Airlines op Londen Heathrow op 12 juli. Onderzoek wees uit dat de brand begon in het noodbaken, een apparaat dat helpt een toestel te lokaliseren na een crash.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gaf op 19 juli een airworthiness directive af om de bakens tijdelijk te verwijderen of uit te schakelen, tot er een definitieve oplossing is gevonden. De Europese luchtvaartautoriteit EASA sloot zich daar later bij aan. FAA en EASA richtten zich specifiek op de Dreamliner.

Boeing zelf zei naderhand dat de brandgevaarlijke ELT van Honeywell ook in andere vliegtuigen zat, inclusief die van concurrent Airbus. Transport Canada heeft dit serieus genomen en maandag inspectie bevolen van alle toestellen waarin de ELT van Honeywell is gemonteerd, van Boeing, Airbus en Dassault.

In 2009 waren er ook al problemen met een ELT van Honeywell, zei Transport Canada maandag. Toen ging het om signaalstoringen en gelastte de autoriteit eveneens een AD.

Van onze redactie

Ryanair
14-05-2024, 19:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen