Donderdag 8 augustus 2013 vlogen wij met Transavia vlucht HV 5227 van Eindhoven naar Madrid. Vertrektijd volgens schema was 07:00 uur. Het was de eerste keer dat wij van Eindhoven vertrokken. Surfen op het world wide web had ons geleerd, dat dit voor deze dag de meest voordelige optie was.
Niet bekend met de situatie, waren wij, het zekere voor het onzekere nemende al om 05:00 uur op de airport aanwezig. Daar waren op dat moment drie balies geopend, twee voor het inchecken en één voor drop off bagage. Wij hadden al ingecheckt en de boardingpas thuis geprint. Maar het inchecken van de ene koffer die wij als bagage bij ons hadden, duurde vanwege de rijvorming voor de balie, toch nog een kwartier. Dan heeft al dat voorwerk weinig zin. Het passeren van de veiligheidscontrole was een fluitje van een cent. Mede vanwege het geringe aanbod van passagiers op dat moment. Bovendien was er ruim voldoende personeel aanwezig.
Voldoende tijd om een kop cappuccino te drinken. Nou ja, kop. Je krijgt deze consumptie geserveerd in een anoniem wit 0,2 bekertje. Kosten € 2,90. Behoorlijk prijzig dus. Dit is niet de plek om een verhaal over de prijs van consumpties op een luchthaven te schrijven, maar ouderwets als ik ben, reken ik de bedragen nog vaak terug naar de gulden en dan bijna 6 gulden voor een bekertje koffie betalen is te gek voor woorden. O ja, de koffie was wel heet en smaakte inderdaad naar koffie.
Om 06:20 uur werd gestart met boarden. Na de check van je paspoort en je boardingpas wandelde wij over het platform naar het gereedstaande vliegtuig. De instap- en start procedures werden vlot en efficiënt afgewikkeld en om exact 07:00 uur nam het vliegtuig zijn aanloop in zuidelijke richting voor de 2,5 uur durende vlucht naar Madrid. Kort voor de start had de gezagvoerder nog even via de omroepinstallatie het woord genomen en zijn passagiers vanuit de cockpit verwelkomt. Netjes en in ieder geval door deze passagier op prijs gesteld.
Over de vlucht zelf is verder weinig te melden. Het vliegtuig was niet vol, naar schatting een bezetting van circa 70%. De conditie van het weer was perfect. De cabin crew deed haar ding efficiënt en geroutineerd. Alleen vond ik de stoelen wel erg smal. Ik heb een normaal postuur, maar in mijn stoel kon ik mij toch nauwelijks bewegen. De bekleding van e-leather mag dan wel heel bijzonder zijn, ik geef toch de voorkeur aan een klein beetje meer ruimte.
De gezagvoerder deed onderweg flink zijn best om aan klantenbinding te doen, want hij kwam regelmatig op de speaker met allerlei informatie. Bijvoorbeeld t.h.v. Bordeaux en opnieuw in de buurt van Toledo. Ik schat in, dat ze voorin de cockpit ook zaten te genieten van het uitzicht. Sommige passagiers zullen dit maar niets vinden, maar ik vind het altijd prettig om te horen, dat degene die het vliegtuig bestuurt ook echt bestaat, er kennelijk plezier in heeft en kennis van zaken heeft.
Ruim voor de geplande schematijd kon de landing worden ingezet. De verkeersleiding op Madrid is tenslotte ook de beroerdste niet. Om 09:00 uur stonden we weer aan de grond, een half uur voor schema tijd. Na nog 10 minuten taxiën kwamen we aan de gate, konden we onze koffer oppikken en onze reis vervolgen richting de metro.
Ik geef voor deze vlucht een 7(o.m vanwege smalle seat)
C. Willemsen