BLAGNAC - Airbus heeft de geplande introductie van de A320neo vervroegd. In plaats van 2016 verwacht de Europese vliegtuigbouwer dat de nieuwe versie van de A320 al per oktober 2015 op commerciële vluchten kan worden ingezet. De PW1100G turbofan van Pratt & Whitney is door klanten geselecteerd als 'lead development engine' voor de A320neo.
Airbus lanceerde de A320neo (‘new engine option’) eind vorig jaar. Sindsdien hebben verschillende klanten, waaronder Virgin America, Lufthansa en IndiGo, (voorlopige) contracten getekend voor de aanschaf van ruim driehonderd toestellen. Airbus spreekt van ‘een spectaculaire marktontvangst’.
Met het oog op enthousiaste recaties vanuit Airbus’ klantenkring heeft de vliegtuigbouwer het moment waarop het toestel in gebruik kan worden genomen vervroegd. “Samen met onze motorleveranciers, Pratt & Whitney en CFMI, doen we alles wat mogelijk is om de eerste A320neo zo snel mogelijk in dienst te kunnen stellen”, zegt operationeel directeur John Leahy.
De combinatie van nieuwe motoren en sharklets aan de vleugeluiteinden moet leiden tot een maximale brandstofbesparing van vijftien procent. Airbus claimt dat het toestel daarmee ook minder CO2-uitstoot zal produceren en stiller zal zijn dan de huidige generatie toestellen.
Van onze redactie