Qatar Airways: Jakarta - Brussel, 23 augustus 2015

6 oktober 2015

Na de binnenlandse vlucht vanuit Manado met Garuda Indonesia vlogen we vanuit Jakarta verder naar Brussel via Doha. De vlucht naar Doha vertrok om 00u20. Aangezien in Manado de boardingpassen voor de vluchten met Qatar Airways nog niet konden gegeven worden moesten we deze in Jakarta ophalen. Qatar Airways heeft geen transferbalie in Jakarta en zonder boardingpass kon je de immigratie niet voorbij.

Bij navraag bij een balie voor Business Class passagiers kwamen we te weten dat we de boardingpassen konden krijgen aan de incheckbalie. Doordat Garuda Indonesia (lid van Sky Team) en Qatar Airways (lid van One World) niet in eenzelfde alliantie aangesloten zijn kon men waarschijnlijk de boardingpassen niet uitschrijven in Manado. Hierdoor konden we niet naar de internationale terminal na de immigratie (winkel- en restaurantgedeelte) en moesten we wachten tot de check-in open ging.

Gelukkig zijn er zitplaatsen in de terminal bij de incheckbalies waardoor we konden wachten. Een andere optie was teruggaan naar de terminal voor de binnenlandse vluchten. Iets meer dan 3 uur voor vertrek ging de check-in open en kregen we onze boardingpassen voor de vlucht naar Doha en Brussel.

Het bagagenummer van Garuda werd ingegeven in het systeem van Qatar Airways. Na de immigratiecontrole kwamen we in het ruime winkel- en restaurant gedeelte.

De vlucht vertrok van Gate D1. Na nog iets gegeten te hebben en het proberen de resterende Roepia's om te wisselen naar Euro (wat niet ging doordat het wisselkantoor geen Euro's meer had) zat er niets anders meer op om de lokale munt op te maken in de winkels.

Eén uur voor vertrek begint Qatar Airways met de boarding. Net voor het boarden ben ik door de security gegaan en begaf ik me naar de wachtruimte van de gate. Daar werd je boardingpass gescand en je moest plaatsnemen in het gedeelte van de wachtruimte dat correspondeerde met de rijnummer.

Het boarden verliep ordelijk maar begon toch van beide kanten waardoor het scheiden van de passagiers op basis van rijnummer niet rendeerde. Via de brug kwam ik in het vliegtuig een Boeing 777-300ER en werd vriendelijk welkom geheten door de bemanning. De stoelindeling was 3-3-3 en het viel direct op dat de beenruimte op deze Boeing 777-300ER zeer royaal is. Normaal gezien zit ik direct al tegen de zetel voor mij maar deze keer had ik nog plaats over. Iets voor schematijd 00u20 vertrokken we naar de startbaan.

Het opstijgen was wel redelijk turbulent en de piloot meldde in zijn welkomstwoord dat we nog turbulentie mochten verwachten boven de golf van Bengalen en India. Na het opstijgen werd een volledige warme maaltijd geserveerd waar je kon kiezen uit 3 verschillende hoofdgerechten vergezeld van een volledige barservice inclusief alcohol. Je kon voor de rode wijn kiezen uit een Franse of Spaanse rode wijn. Ik heb gekozen voor de Spaanse.

De stewardess die het gedeelte waar ik zat bediende was heel vriendelijk en vroeg ook tijdens het afruimen of het eten lekker was. Ze was er echt voor iedere passagier in haar gedeelte van het vliegtuig. Het eten was zeer lekker en dan werd het tijd om te proberen te slapen. Het entertainmentsysteem is zeer uitgebreid en de hoofdtelefoons zijn van een goede kwaliteit. Opeens wou iemand van het reisgezelschap naar het toilet na de turbulentie en ze heeft me hiervoor wakker moeten maken om te kunnen passeren (ik zat aan het gangpad). Blijkbaar had ik de zeer hevige turbulentie gewoon gemist en heb ik er toen gewoon doorgeslapen.

Tijdens de vlucht kwam de bemanning regelmatig langs met drinken. Ruim een uur voor de landing werd een tweede maaltijd geserveerd. De vlucht duurde 7u35. Net na 4u in de ochtend kwamen we in Doha aan. Het vliegtuig werd niet aan een gate geparkeerd maar ergens op een afgelegen gedeelte van het vliegveld (vermoedelijk ging men het vliegtuig een onderhoudsbeurt geven want we stonden ergens in het vrachtgedeelte met vele hangars).

De bussen stonden wel direct klaar. Het was weer schrikken van de buitentemperatuur van 33°. Na een lange nachtelijke rondrit op de luchthaven van Doha kwamen we aan bij de terminal. Deze keer moesten we wel door de veiligheidscontrole vooraleer we in transit waren.

De aansluitende vlucht naar Brussel vertrok om 8u10 en de gate D24 was terug een busgate. Ondertussen kwam de zon op in Doha. Een uur voor vertrek begon het boarden van de vlucht naar Brussel. Het personeel aan de gate was zeer vriendelijk. Bij het controleren van je boardingpass (werd 3 keer gecontroleerd) werd je zelfs met je naam een goede morgen en een fijne vlucht gewenst (men las je naam af op de boardingpass).

Na het scannen van je boardingpass kwam je in een soort wachtruimte terecht waar je eventueel moest wachten als de bus vol zat. In mijn geval moest ik even wachten. Het boarden met bussen is in Doha zeer goed georganiseerd. Men probeert ervoor te zorgen dat je niet nodeloos in de hitte moet komen afgezien van die 2 meter tussen de terminal en de bus en tussen de bus en de trap van het vliegtuig.

Bij het verlaten van de terminal om naar de bus te wandelen kreeg je bijna een hitteshock. Zo heet was het al rond 7u25. In het vliegtuig zag ik op het entertainmentsysteem dat het al 38°!! was. De busrit was niet lang en je mocht maar uitstappen wanneer de vorige bus weg was en de bus zich geparkeerd heeft net voor de trap en ook moesten de passagiers van de vorige bus allemaal al in het vliegtuig zitten.

Het uitstappen gebeurde ook enkel aan de voorste deur. Bij het betreden van de overdekte trap (met airco) stropte het wel een beetje waardoor het wel even heet werd. De vlucht naar Brussel werd net zoals tijdens de heenreis uitgevoerd met een Boeing 787 Dreamliner. Net zoals bij de overige vluchten met Qatar Airways werden we vriendelijk welkom geheten door de bemanning.

De stoelindeling was terug 3-3-3 maar met minder beenruimte dan op de Boeing 777-300ER van de vorige vlucht. Bij het reclinen van je stoel schuift je stoel een beetje naar voren waardoor je gemakkelijk je benen onder de stoel voor je kan leggen. Het entertainmentsysteem is net zoals bij de vorige vluchten zeer uitgebreid en in de Boeing 787 Dreamliner wordt het menu bekendgemaakt op je scherm waardoor geen menukaarten moeten uitgedeeld worden.

De vlucht vertrok perfect op tijd en zal 6u19 duren tot in Brussel. Direct na vertrek werd een ontbijt geserveerd waar je kon kiezen uit 3 hoofdschotels vergezeld van een volledige barservice. Tijdens de vlucht kwam men regelmatig rond met drank. De bemanning was vriendelijk maar was meer geroutineerd. Het was terug een mix van nationaliteiten. Anderhalf uur voor aankomst in Brussel kreeg je een zakje chips. Via Bahrein, Saoedi Arabië, Egypte om dan net via Akaba net langs de grens met Israël de Middellandse Zee te bereiken. Dan ging het verder in de richting van de Turkse kust om dan onder Istanbul, Bulgarije, Hongarije recht naar Brussel te vliegen.

De luchthaven van Brussel werd voorbijgevlogen om dan ten westen van Brussel een grote lus te maken over de stad om zo in zuidelijke richting aan te komen op Zaventem. Net voor het landen vlogen we over het Koninklijk Domein van Laken om dan te landen op de westelijke baan van de luchthaven (de baan die meestal gebruikt wordt voor het opstijgen).

Zo kwamen we perfect op schema bij de gate aan en kwam er een einde aan een prachtige groepsreis. Het was zeer druk bij de paspoortcontrole. De E-gates waren niet in werking waardoor alles manueel moest. Na een 10 tal minuten aanschuiven was ik door de controle en bij aankomst aan de bagageband was de bagage ook reeds in aantocht (wat snel is voor Brussel).

Ik moest wel nog even wachten tot mijn bagage er was en na afscheid genomen te hebben van de reisgenoten nog vlug door de douane. Deze keer moest ik niet met de trein naar huis maar werd ik afgehaald. Een welkome afsluiter na 3 vluchten en meer dan anderhalve dag onder weg te zijn vanaf het hotel op de Bunaken tot in Brussel.

De vlucht van Jakarta naar Doha krijgt een 9 (zeer vriendelijke bemanning, goed eten en royale beenruimte), de vlucht van Doha naar Brussel een 8 (een punt minder door de krappere beenruimte).

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Zorg dat je bent ingelogd. Al vanaf 9,95 euro per jaar heb je toegang tot alle artikelen op Luchtvaartnieuws.nl en Zakenreisnieuws.nl en toegang tot het reactie gedeelte. Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017