KLM: Manilla - Amsterdam, 22 januari 2016

21 februari 2016

Na een weekje in Manilla geweest te zijn vloog ik vrijdag 22 januari weer terug naar Nederland. De terugvlucht was met de KL 808 die na een tussenstop in Taipei doorvliegt naar Schiphol. De verkeerschaos in Manilla is op vrijdagmiddag nog erger en onvoorspelbaarder dan normaal. Dus het was op tijd vertrekken naar het vliegveld om zeker niet te laat te zijn. Gelukkig viel de chaos mee en was ik ruim op tijd op het vliegveld. (Voor de geïnteresseerden: Google streetview geeft een heel goed beeld van de verkeerschaos rond het vliegveld).

Het inchecken had ik al online gedaan dus ik hoefde alleen maar de bagage af te geven. Hoewel ik al een ticket had geprint, kreeg ik toch een nieuw ticket omdat men op het vliegveld geen apparatuur heeft om de streepjescode van het geprinte ticket te kunnen lezen.

Het afgeven van de bagage, door de douane gaan en door security gaan verliep verder vrij snel. Hierdoor had ik ruim de tijd om terminal 3 van het vliegveld te verkennen. In deze terminal is echter weinig te beleven: een paar winkeltjes en een paar kleine restaurants. Helaas had de vlucht uit Taiwan vertraging. Het grondpersoneel wist niet hoe groot de vertraging was. De mededeling was: "we beginnen met boarden zodra het vliegtuig daarvoor gereed is." Een vrij nutteloze mededeling waar we het maar mee moesten doen. Via flightradar24.com had ik echter gezien dat de vertraging ongeveer een half uur zou zijn. Waarom het grondpersoneel dat niet meedeelt is mij een raadsel. En inderdaad met ongeveer een half uur vertraging arriveerde het vliegtuig.

Het boarden verliep vlot maar toen we gereed waren voor vertrek mochten we helaas nog niet vertrekken. Wegens drukte op het vliegveld moesten we nog een extra half uur wachten. Na deze mededeling van de gezagvoerder merkte de steward op dat deze extra tijd goed besteed kon worden om de Duty Free gids door te nemen. Ik vermoed dat deze steward niet echt begrijpt dat passagiers daar niet op zitten te wachten. De hele crew maakte toch al niet zo'n beste indruk. Men was met name geïnteresseerd in andere zaken dan passagiers en veiligheid. Zo had de passagier voor mij twee stoelen in slaapstand gezet en de armleuning omhoog gedaan. Normaal wordt daar altijd iets van gezegd maar in dit geval helemaal niets, men zag het niet eens.

Gelukkig kregen we in Taipei een nieuwe bemanning en die was toch een stuk vriendelijker en alerter. Het traject naar Taipei duurde zo'n twee uur en dat was iets korter dan volgens planning. In Taipei moest iedereen inclusief alle handbagage het vliegtuig uit, door de security en dan wachten tot je weer aan boord mag. Hoewel alles vlot verliep, bleven we toch een vertraging van ongeveer een uur houden. Maar de gezagvoerder beloofde zijn best te doen om zo veel mogelijk tijd in te halen. En dat lukte. Precies op de geplande aankomsttijd kwamen we op Schiphol bij de slurf aan.

Tijdens de vlucht kregen we tweemaal een warme maaltijd aangeboden en diverse malen werd ook drinken rondgebracht. Om iets meer beenruimte te hebben, had ik voor dertig euro een voorkeursstoel gereserveerd. De extra beenruimte bestond uit de ruimte tussen de stoel voor mij en de vliegtuigwand. Het was niet veel maar af en toe toch wel prettig om even de benen te kunnen strekken tijdens de lange vlucht.

De totale vlucht krijgt van mij een 6. Het eerste gedeelte krijgt een 5 vanwege de ongeïnteresseerde bemanning en slechte informatie. Het tweede gedeelte krijgt een 7 vanwege de vriendelijke bemanning. Omdat de beenruimte toch echt heel beperkt is, is het geen 8 geworden.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.

Copyright Reismedia BV 2017