De reissector is geen sector voor mensen die goed gedijen in een prikkelarme omgeving. Als je werkt zoekt in een branche die zich laat vergelijken met een rustig kabbelend beekje, moet je écht een andere sector kiezen. Nee, wij reisprofessionals houden wel van wat dynamiek, van wat reuring en we worden vaak op onze wenken bediend. Al kan ik eerlijk gezegd soms, héél soms, wel verlangen naar zo’n beekje.
Het faillissement van Thomas Cook zorgde natuurlijk voor behoorlijk wat commotie. Een van de dieptepunten van het jaar. Maar tegelijkertijd ook een van de hoogtepunten, hoe raar dat ook klinkt. Als je ziet hoe wij met elkaar op een klantgerichte, efficiënte en zeer professionele manier hebben opgelost dan vervuld mij dat met trots. De Nederlandse reissector is wat dat betreft écht state of the art. Daar kan de rest van Europa nog een puntje aan zuigen. Én dat alles zonder dat het de Nederlandse schatkist ook maar iets heeft gekost. Kom daar maar eens om in Duitsland of de UK.
De laatste helft van december zorgt ook nog voor behoorlijk wat prikkels. De luchtvaartnota 2020-2050 houdt de gemoederen in onze sector en die van de luchtvaartwereld zeer bezig. De ANVR is uiteraard een van de partijen geweest die heeft meegedaan in de discussies. Onze inzet is steeds geweest dat de mobiliteitsbehoefte van de Nederlander in de nota centraal zou moeten staan. De ANVR ziet het als haar taak om het belang van die zwijgende meerderheid ook in kaart te brengen en die stem te laten horen in een discussie die zeker op social media platforms met veel kabaal en tam tam door andere belanghebbenden wordt gevoerd. Wij hebben ook steeds benadrukt dat het denken in tegenstellingen écht oud denken is. Business versus leisure, hub en spoke versus point to point; ze zijn niet langer tegengesteld aan elkaar, maar versterken elkaar. En natuurlijk moet duurzaamheid en duurzame mobiliteit een veel grotere rol gaan spelen. Beloon de voortrekkersrol van ambitieuze luchtvaartmaatschappijen en bestraf de achterblijvers, leg concrete reductiedoelstellingen op en reken de sector erop af. Erken dat er nieuwe businessmodellen zijn in de luchtvaartwereld en maak daar beleid op. Kies dus voor duurzaamheid en diversiteit in plaats van selectiviteit en frequentie. Daar hoort zéker geen ‘local rule’ bij zoals die nu wordt voorgesteld, waarbij de mate waarin jaarrond naar een bestemming wordt gevlogen, bepalend wordt voor de verdeling van slots. Hoe nadelig kan je het voor charters maken. En hopelijk gaan we stoppen met het bevoordelen van (buitenlandse) overstappers ten opzichte van (Nederlandse) opstappers.
Het komende jaar zullen we nog veel over de luchtvaartnota gaan praten voordat deze rond de zomer door de kamer gaat. Daar heb ik veel zin in, maar eerst toch even rond eind december wat terugschakelen en op zoek naar dat kabbelend beekje. Prettige feestdagen gewenst.
Frank Oostdam
Voorzitter/directeur ANVR
[email protected]
Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Word hier abonnee.