Arnold Burlage: Beschamend

Arnold Burlage
18 november 2014

Een grotere opkomst met stuk voor stuk sprekers van formaat die de spijker zo op z’n kop sloegen mag de Dutch Aviation Group zich voor haar periodieke bijeenkomst alleen maar blijven wensen. Al heeft niemand behoefte aan zo'n bijna ordinair einde van het symposium als dit keer. Tijdens de herfstbijeenkomst in Huis ter Duin in Noordwijk stonden de grote zorgen centraal over onze nationale luchtvaartsector in het algemeen en die over de mainport Schiphol in het bijzonder.

Vooral prof. Jaap de Wit, gespecialiseerd in Transport Economics en René Klawer, voorzitter van VNO-NCW West en zelf reisondernemer, sloegen de spijker op z’n kop. De professor zei in een goed onderbouwd betoog op een vraag van DAG-voorzitter Anne Cor Groeneveld dat de Alderstafel volledig is achterhaald, terwijl daaraan nog steeds een groot deel van het nationale luchtvaartbeleid en de toekomst van Schiphol is opgehangen. Het akkoord, dat onder meer wordt gebruikt als verdediging voor de volstrekt overbodige ontwikkeling van het polderveld bij Lelystad, moet op de schop.

René Klawer sloot zich bij die visie aan en riep vooral de overheid op meer aandacht te hebben voor de luchtvaartsector en de o zo belangrijke mainport Schiphol. “Wat onze nationale luchthaven aan netwerk verliest, is voorgoed verloren”, waarschuwde hij. Zijn volledige speech is te vinden op deze site. De voorzitter van VNO-NCW West deed met argumenten en stevig onderbouwd ook een constructieve oproep aan alle spelers in de luchtvaartsector om niet langer hun eigen spelletjes te spelen. Luchtvaartmaatschappijen, luchthaven, luchtverkeersleiding en industrie moeten samen met de overheid één vuist maken en gaan samenwerken met maar één doel: de nationale luchtvaartbelangen met Mainport Schiphol als speerpunt.

Zo bestaan plannen voor een Luchtvaarttafel als smaldeel van de ondernemersorganisatie van VNO-NCW. Om op die manier ook als ondernemend Nederland met één stem de luchtvaartbelangen te gaan behartigen bij politiek en kabinet. Maar die invloed wordt zowel door staatssecretaris Wilma Mansveld als Schiphol-topman Jos Nijhuis afgehouden. Begrijpelijk wellicht voor wie alleen wil heersen en omstreden plannen wil doorzetten, zoals Lelystad Airport als overloop voor Schiphol. “Het wordt onze tweede Fyra-zeperd”, zei één van de deelnemers aan de DAG bijeenkomst.

Ronduit verbijsterd was het merendeel van de aanwezigen toen de Schiphol-president een laatste vraag mocht stellen aan René Klawer na diens boeiende presentatie. Het werd geen vraag maar een opmerking aan de man die applaus oogstte en van wie bekend is dat hij zich op alle fronten inzet van reis- en luchtvaartsector. “Ik zie u alleen maar op feesten en partijen, maar u heb ik al zes jaar niet gezien…Kom eens langs, kom eens naar mijn kantoor”, zei hij. René Klawer pareerde vlijmscherp: “U moet zich vergissen want ik ben nog geen drie jaar geleden bij u op bezoek geweest” (om dezelfde zorgen te uiten, A.B.).

Voor de goede orde; veel van de aanwezigen in het gezelschap, onder wie Martin Schröder, Peter Legro en andere ‘luchtvaartoldies’, weten dat René Klawer al jaren juist meer dan gewoon en als geen ander zeer betrokken is bij de sector. Hij was onder meer voorzitter van de ANVR, de brancheorganisatie van de reiswereld, stond aan de wieg van de Stichting Garantiefonds Reisgelden en was medeoprichter en initiatiefnemer van het Calamiteiten Fonds. Inmiddels is René Klawer al weer enkele jaren voorzitter van VNO-NCW West waaraan hij menig uurtje, ook in zijn vrije tijd, besteedt.

Om dan te zeggen dat zo iemand alleen op feesten en partijen wordt gezien, te verzwijgen dat hij - ontoegankelijk - al met hem over de luchtvaartproblematiek heeft gesproken, is ronduit een schande, zo bleken vele aanwezigen het incident te hebben ervaren. De Schiphol-president vertrok, zoals al vaker, plotsklaps als een dief in de nacht, bij de deur nog juist weinig spraakzaam staande gehouden door journalisten.

De vraag dringt zich op hoe lang politiek, kabinet en meer in het bijzonder minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën), grootaandeelhouder van Schiphol, deze baas van onze mainport als spitsspeler van de vaderlandse luchtvaart nog kunnen handhaven.

Arnold Burlage
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen