Noodlanding Singaporese Airbus A380 in Azerbeidzjan

6 januari 2014 - 12:08

SINGAPORE - Een Airbus A380 van Singapore Airlines, op weg van Londen naar Singapore, heeft maandagmorgen vroeg een noodlanding gemaakt in Bakoe, Azerbeidzjan, nadat de cabinedruk was weggevallen en zuurstofmaskers tevoorschijn kwamen. Dit heeft de maatschappij zelf bevestigd. Het toestel, vlucht SQ317, met 467 passagiers en 27 bemanningsleden maakte om 1.03 uur lokale tijd een veilige landing.

Singapore Airlines (SIA) stuurt een ander toestel om de passagiers, die zijn ondergebracht in hotels in Bakoe, op te halen.

Deuren
De maatschappij uit Singapore was zeven jaar geleden de eerste die het dubbeldeks vliegtuig in gebruik nam en heeft nu negentien A380’s in dienst. SIA zegt nog niet te weten wat de oorzaak is geweest van het wegvallen van de cabinedruk.

Volgens sommige passagiers was er iets mis met een van de deuren. Een woordvoerder van Singapore Airlines zei dat op de heenvlucht naar Londen "geluid" was gerapporteerd over een van de deuren op het hoofddek. "Maar de deur is aan de grond in Londen geïnspecteerd, waarbij geen mankementen werden geconstateerd. Het vliegtuig mocht verder vliegen."

Passagier Matthew G. Johnson, een fotograaf die op de vlucht naar Singapore zat, heeft foto's genomen tijdens de noodlanding. Johnson schrijft dat hij tijdens het opstijgen vanaf Londen Heathrow "een harde knal hoorde bij de deur vijf rijen voor me". Een lid van de cabin crew vertelde hem later dat de sealing van de deur "een klein lekje" had.


Bron: Great Circle Mapper. 

Cabinedruk
Cabinedruk in vliegtuigen is nodig om passagiers op grote hoogte van zuurstof te voorzien. Het systeem werkt alleen als de romp van het toestel luchtdicht is. De cabinedruk kan op twee manieren wegvallen: plotselinge decompressie, als er bij voorbeeld een groot gat in de romp ontstaat of geleidelijke decompressie, als er een klein gaatje in de romp zit, een deur niet goed dichtzit of de sealing van een deur of raam lekt, etc.

De standaardprocedure in vliegtuigen is dat bij het wegvallen van de cabinedruk zuurstofmaskers tevoorschijn komen omdat het kunstmatig op peil gehouden zuurstofniveau in de cabine gevaarlijk daalt door het gat of lek.

De piloten zullen het toestel snel laten dalen; op een hoogte van ongeveer drie kilometer is de natuurlijke zuurstoftoevoer weer goed genoeg voor een normale ademhaling. De bemanning zoekt vervolgens de dichtstbijzijnde geschikte luchthaven om te landen en om te achterhalen wat het probleem is.

Van onze redactie / Foto: Matthew G. Johnson

Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen