Kenya Airways: Nairobi - Entebbe, 29 maart 2008

29 maart 2008
Op 29 maart met KLM naar Nairobi vertrokken om vandaar met Kenya Airways door te vliegen naar Entebbe (Kampale/Uganda), vluchtnummer KQ416. We zouden ‘s avonds om 10 vertrekken vanaf Nairobi. Op zich helemaal geen verkeerd vliegveld, alleen wat warm. Maar ja wat wil je, je zit in Afrika. Na 2 uur overstaptijd begon het boarden keurig op tijd en om klokslag 10 uur vertrok onze nieuwe Boeing 737-700 van gate 4. Na een korte taxi de lucht in voor een korte vlucht van zo'n 50 minuten naar nachtelijk Uganda. Maar toen begon de ellende.

Tijdens take off hoorden we een knal en direct daarna viel de airco in de cabine zo'n beetje uit. Er kwam nog wel verse lucht uit de roosters maar niet veel. Onmiddellijk beëindigde de piloot de stijging en bleef op hetzelfde flightlevel hangen. Wel vreemd zo dichtbij een internationale airport waar het ook nog eens erg druk was. Veel intercontinentale vluchten gaan en komen s avonds laat. Na 5 minuten kwam de captain over de speakers: de airco is kapot en we gaan proberen het zaakje handmatig te starten. We blijven nog even rondjes vliegen tot het lukt en zo niet dan gaan we terug naar Nairobi. Wel dat rondjes vliegen duurde een uur en 10 minuten (terwijl de hele vlucht naar Entebbe 50 minuten duurt!!!). We hoorden in de cabine wel allerlei rare geluiden, maar echt lukken deed het niet. Oftewel: we keerden terug naar Nairobi. En daar sta je dan: s nachts om 12u, na een lange dag vliegen en rondhangen. We werden uitgeladen en in een lounge geparkeerd. We zagen dat ons vliegtuig snel werd omringd door allerlei autootjes, waar even zovele mannetjes uitsprongen. Als het aantal mensen ook iets zou zeggen over de snelheid waarmee het euvel zou wordenverholpen... Helaas niet.

Om een lang verhaal kort te maken: we hebben 4 uur gewacht, zonder dat Kenya Airways ook maar iets zei. Er werd gewoon niet gecommuniceerd en evenmin werd er iets van eten of drinken verzorgd. En dat terwijl iedereen toch wel trek en dorst kreeg. Op een gegeven moment waren een aantal Afrikanen het zo zat dat ze verantwoordelijk manager bij de kladden grepen. We hebben maar net kunnen voorkomen dat de man werd gelyncht. Een woedende groep mensen stond om hem heen. Uiteindelijk haalde hij zijn baas erbij en die zijn baas et cetera. Los van de irritatie van de vertraging heb ik toch ook van genoten! This is Africa man! Na veel pressie zwichtte de manager en konden we op rekening van Kenya Airways wat eten/drinken. De hele bar werd geplunderd! Maar het probleem was nog niet over: een deel van de reizigers eiste dat ze een hotel aangeboden kregen en de volgende dag (zondag) konden doorvliegen. Het duurde nog een uur voordat de officials daar zin in hadden. Maar de groepsdruk werd zo groot dat ze geen kant meer op konden. Inmiddels had ik me al neergelegd bij een lange en slapeloze nacht...en daarna valt het allemaal wel mee.

Uiteindelijk werd het euvel in motor 1 gevonden en een nieuwe klep werd gemonteerd. Ja en toen werd duidelijk dat er inderdaad een man of 40 in Nairobi wilde blijven. Je voelt hem al aankomen: alle bagage eruit en iedereen moest zijn koffers identificeren. De spullen van de achterblijvers werden op een grote hoop gegooid en later afgevoerd, en wij gingen het opnieuw proberen. Om half 4 (03.30) gingen we de lucht in en om kwart over 4 stonden we in Entebbe weer veilig aan de grond. Het toestel had wel flight entertainment aan boord, maar dat kon niet op tegen de belevenissen op Nairobi. Dus besloot de crew het systeem na de veiligheidsvideo weer uit te zetten. Ik had overigens wel een goeie plek: aan het raam en bij de nooduitgang boven de vleugel. Dus veel beenruimte (2 stoelen voor me). Verder kregen we wat de drinken en een nootje.

Tja, wat voor cijfer moet je nou geven voor zo'n vlucht? Ik geef een 4. Omdat de communicatie werkelijk prut was, maar ja een vliegtuig kan nu eenmaal stuk gaan. niets aan te doen. Maar lager dan een 4 hoeft nu ook weer niet, want ik heb me geweldig vermaakt!

W.J. Wezeman

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019