Emirates Airlines: Dusseldorf - Dubai, 25 November 2005

25 november 2005
Op 25 november 2005 vloog ik met Emirates Airlines, EK56/EK412, vanaf Dussesldorf, via Dubai naar Sydney in de business class. Als alternatief op de routes via Singapore of Kuala Lumpur wilde ik wel eens de route van Europa naar Australie via Dubai proberen. Mede dankzij het zeer aantrekkelijke business class tarief van zo'n 3000 euro voor een retour.

Via internet had ik al voor alle vluchten mijn stoelen gereserveerd. Inchecken op Dusseldorf International verliep zoals altijd zeer eenvoudig en efficient. Geen lange rijen en een snelle incheck procedure. Omdat Emirates (nog) geen eigen lounge heeft kunnen First en Business class passagiers gebruik maken van de enorme en luxueuze BA Terraces Lounge op de B-pier. Er zijn vervelender plekken om te wachten (b.v. de kleine BA lounge op Schiphol!).

Boarden van de gloednieuwe B777-300/ER verliep snel en keurig op tijd. Het interieur van dit toestel lijkt in eerste instantie wat gedateerd, maar blijkt uiterst comfortabel en ruim. De stoelen zijn zeer goed verstelbaar en blijken erg goed te liggen, ook al gaan ze niet helemaal plat.

Het IFE systeem is van absolute topklasse en wat mij betreft het beste in de industrie. Het biedt 500 video on demand kanalen (in alle klassen, ook economy!), veel spelletjes, telefoon en email. Zelfs gedurende de 46 uur die ik die week in de Emirates toestellen heb doorgebracht heb ik lang niet alle interessante programma's kunnen bekijken.

Ook het eten en drinken op beide vluchten was perfect verzorgd. Goede champagne nog voor vertrek en op de regio afgestemde wijnen. Maaltijden bieden ook lokale (Arabische, Europese en Autralische) varianten. Tussendoor voldoende water, snacks en ijs.

De luchthaven van Dubai staat volop in de steigers (zoals de hele stad) en is het toonbeeld van efficientie. De lounges van Emirates behoren tot de beste in de wereld, met uitgebreide ontbijt, lunch en diner buffetten, douches, rust ruimtes en zelfs slaapkamers. De rest van de terminal is een grote tax free winkel, met (tegen verwachting) Europese prijzen.

De lange (14 uur) vlucht van Dubai naar Sydney werd uitgevoerd met een gloednieuwe long-range Airbus A340-500. Deze is anders ingedeeld dan de B777 vloot, en speciaal toegerust op ultra-lange vluchten. De business class stoelen zijn een soort kunststof pods, die met een LCD-touchscreen afstandbesdiening is te bedienen. Dezelfde afstandbediening (zo groot en dik als een klein boek) is tevens voor het IFE (wederom 500 VOD kanalen) en de stoelmassage (op wel 10 plaatsen). De stoel gaat helemaal plat en ligt perfect. Ondanks de lengte van de vlucht is het met de goede IFE en service zo voorbij. Vertrek en aankomst wederom perfect op tijd.

Cijfer voor deze vluchten: 10 (met zelfde waardering voor terugreis SYD-BKK-DXB-DUS).

Met de mega-bestelling die Emirates onlangs plaatste voor de A380 belooft dit nog een grote concurrent voor de gevestigde orde in Europa en Azie te worden! Mijn steun hebben ze in elk geval.

R. Timmermans

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019