Emirates: Dusseldorf - Sydney, 8 juli 2006

8 juli 2006
Voor een kort bezoek aan winters Australie vloog ik van Dusseldorf, via Dubai, naar Sydney. Sinds Emirates een tweede vlucht van Dusseldorf naar Dubai heeft ingesteld is dit een zeer aantrekkelijke en snelle verbinding, en met zeer concurrerende tarieven in vergelijk met de gevestigde orde vanuit Amsterdam. Ik kocht een week van te voren een unrestricted business class retour voor 3100 euro.

Emirates heeft (nog) geen eigen business lounge in Dusseldorf, zodat we gebruik konden maken van de enorme British Airways Terraces lounge, naar mijn mening de beste lounge van deze luchthaven. Ongeveer even groot als de KLM Crown Lounge op Schiphol, maar veel comfortabler en een veel groter aanbod drankjes en hapjes. Bovendien beduidend minder druk. Toen de boarding call in de lounge kwam waren alle overige passagiers al aan boord. Nadat de enkele lounge gasten waren ingestapt werd de cabinedeur gesloten en werd het toestel achteruit geduwd.

De avondvlucht EK58 van Dusseldorf naar Dubai wordt uitgevoerd door een A330-200 (A6-EAM). Dit type is al wat ouder en niet het beste dat Emirates biedt. Een opstelling van 2-3-2 in de smalle cabine is erg krap, zeker omdat de wanden erg schuin zijn. Echter doordat de business class vrijwel leeg was (10% gevuld) had ik alle ruimte. Dit oudere toestel heeft (nog) niet het ultra-moderne ICE AVOD entertainment systeem, maar biedt voor de korte vlucht naar Dubai voldoende mogelijkheden.

On board service begon met drankjes met een amuse van de chef, gevolgd door een 4-gangen maaltijd. Eten en drinken is bij Emirates van hoogstaand niveau. Keuze uit 3 voor- en hoofdgerechten en een zeer uitgebreide dessert trolley. Al snel na de maaltijd ging het licht uit voor de korte nacht. Een uurtje voor de landing werd het warme ontbijt uitgeserveerd, compleet met koffie en vruchtensap. Wederom keuze uit 3 warme gerechten en zoveel broodjes als je maar wilt. Prima!

In Dubai had ik ongeveer 4 uur de tijd voordat de volgende vlucht zou vertrekken. Genoeg tijd voor een bezoek aan de lounge en wat winkelen. Ondanks het vroege tijdstip (nog voor 6 uur 's ochtends) was het enorm druk op de toch grote luchthaven van Dubai. Gelukkig wordt er stevig gebouwd aan nieuwe terminals, want de luchthaven knapt nu echt uit z'n jasje. Ook in de grote business class lounge was het een enorme drukte. Ik kon echter nog een tafel bemachtigen, direct aan een van de drie zeer uitgebreide ontbijtbuffetten. In dit opzicht pakt Emirates echt uit, met 24 uur per dag warme maaltijden in buffetvorm in alle lounges. Keuze bij het ontbijt gelijk aan de keuze in een 4-sterren hotel. Alles dus. Ook een Nederlandse krant hoort bij het repertoir (ondanks dat Emirates niet op Nederland vliegt!).

Om 9 uur was het tijd om naar de gate te gaan. Dame bij de boardingpass controle kijkt even moeilijk, typt wat op de computer, schrijft iets op mijn instapkaart en geeft het terug. Mijn stoel 10K is vervangen door 2K, in First Class! Operational upgrade (op-up) heet dit in frequent flyer termen. Gebeurt me maar zelden en meestal alleen bij maatschappijen waar ik het hoogste elite niveau heb. Bij Emirates ben ik slechts silver. Fijne verrassing, zeker omdat de vlucht EK412 bijna 11000 kilometer en bijna 14 uur lang is.

Vlucht EK412 wordt uitgevoerd door de speciale lange-afstand Airbus A340-500 (in dit geval de A6-ERC). First class is helemaal voorin, drie rijen in een 1-1-1-1 opstelling. Deze opstelling bestaat uit 1-persoons prive-compartimenten (ik had suite 2K) met schuifdeuren. In de suite een grote leren stoel, een soort bureautje voorin, met een laatje voor schrijfbenodigheden en een 19-inch flatscreen TV. Aan de zijkant een gevulde minibar die met een druk op de knop omhoog en omlaag openschuift. Verder een grote uitklapbare eettafel, een LCD-touchscreen afstandbediening voor de stoel en het ICE-entertainment systeem. Ook de schuifdeur laat zich hiermee bedienen. Langs de zijkant maar liefst 5 ramen; de suite is ongeveer 2.50 lang en 1.25 breed. De stoel laat zich volledig plat gaan tot een bed, waarbij er toch nog ruimte overblijft voor handbagage. Er zijn geen overhead opbergvakken, wat de cabine een erg ruime aanblik geeft.

Voor vertrek kwam de stewardess langs om uit te leggen hoe de suite werkt en hoe de maaltijden worden geserveerd. In principe werkt het als 24-uur roomservice in een hotel, waarbij de passagier zelf aangeeft wat en wanneer hij wil eten en drinken. De kaart biedt keuze uit ontbijt, lunch en diner gerechten, met een totale keuze uit meer dan 30 items. En net als in een restaurant kunnen sommige opties zo'n 20 minuten duren voor het klaar is, maar op een vlucht van 14 uur is er tijd genoeg. Ook de wijnkaart met louter topwijnen (en onbeperkt Dom Perignon champagne!) werd nog even toegelicht.

Toestel vertrok keurig op tijd en na een lange bocht over de in aanbouw zijnde eilandengroepen koersten we over de woestijn in de richting van Australie. De lange vlucht vertrekt om 10 uur 's ochtends uit Dubai, om vervolgens om 6 uur in de ochtend in Sydney aan te komen. Met dit tijdverschil erbij verstrijken er dus een volledige dag en volledige nacht. Tijd genoeg om al het aanbod uit te proberen. Eerst maar eens een film, gevolgd door een uitgebreide lunch. Champagne met kaviaar vooraf, gevolgd door een kangoeroe steak met apart geserveerde aardappeltjes en groenten. Vervolgens een dessert. Dan nog maar een film en wat muziek uid de collectie van meer dan 500 CD's (waaronder alle Britse nummer 1 hits van 1950 tot vandaag).

Veel sneller dan de biologische klok aangeeft wordt het buiten donker. Dit type toestel beschikt (evenals de 777-300ER serie van Emirates) over 'ambient lightling', waardoor het cabinelicht zich langzaam aanpast aan de tijd. Dus op een gegeven moment gaat het schemeren, waarbij de rode kleuren van een zonsondergang langskomen, waarna heel langzaam duizenden kleine sterren zichtbaar worden. Het licht wordt langzaam donkerblauw en dooft vervolgens volledig, waarbij alleen nog de echt fonkelende sterrenhemel in het plafond zichtbaar is. Heel sprookjesachtig.

Ik ben nog niet echt slaperig, maar sluit toch de suitedeuren, zet het lampje op 'privacy please' en hijs me in de door Emirates verstrekte pyama. Vervolgens gaat de stoel plat en zet ik weer een nieuwe film op. Halverwege val ik in slaap en in een kort wakker moment zet ik de TV maar helemaal uit. Na een korte slaap besluit ik dat ik niet verder kan slapen en ik pak mijn laptop om wat te werken. Daarna (het is dan middernacht) krijg ik weer trek en bestel wat kleine warme hapjes. Ik heb geen zin in een volledig diner.

Op deze manier verstrijkt de tijd best vlug en komt alweer snel de onnatuurlijke 'zon' op in de cabine. De sterren gaan uit en de verlichting wordt langzaam weer aangepast aan een nieuwe dag. Er wordt ontbijt geserveerd en ik kleed me weer om. Keurig op tijd wordt de landing ingezet en is het tijd om mijn suite en het toestel te verlaten.

Lijkt me niet nodig hier een cijfer voor te geven... Werkelijk alles is voor elkaar bij Emirates. Ik hoop van harte dat de snelle groei die deze maatschappij nu doormaakt er niet voor zorgt dat de aandacht voor detail en comfort verdwijnt.

R. Timmermans

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019