Hainan Airlines: Boedapest - Beijing, 9 april 2007

9 april 2007
Mijn eerste keer met deze kleine Chinese maatschappij, en meteen een goede indruk. De Boeing 767-300’s die Hainan Airlines op haar lange vluchten inzet zien er op het eerste gezicht erg netjes uit en zijn relatief nieuw (de oudste is van 2001). Kleurige rode en blauwe stoelen en netjes gekleed cabinepersoneel begroetten mij bij het instappen.

Qua service is de maatschappij misschien wel niet te vergelijken met Aziatische toppers als Singapore Airlines of Cathay Pacific, maar het komt zeker in de buurt. En ook qua prijs een erg interessante maatschappij.

Het cabinepersoneel (zes dames en twee heren) toonde zich uiterst vriendelijk en sprak goed Engels. Hoewel het eten aan boord (avondeten én ontbijt op een vlucht van net iets minder dan tien uur plus de nodige tussendoortjes in de vorm van drinken en nootjes) Aziatisch is, werd mij door de cabinebemanning de keuze geboden uit diverse maaltijden. Eerst werd alles getoond en uitgelegd wat het was, voordat ik mijn keuze kon maken.

Het vliegtuig was bij lange na niet vol, dus ik had twee stoelen aan de raamkant voor mezelf, hetgeen het iets makkelijker maakt om een dutje te doen dan als het vliegtuig vol zou zitten. Overigens wordt de vlucht onder een codeshare uitgevoerd met Malév, de Hongaarse nationale luchtvaartmaatschappij, zodat het grootste deel van de passagiers uit Hongaren en andere Oost-Europeanen bestond.

Het inflight entertainment werd getoond op de persoonlijke schermpjes die in alle stoelen zijn gemonteerd. Het programma vond ik wat beperkt. Er was keuze uit zes kanalen met Chinese films (soms Engels of Frans ondertiteld, maar die gingen zo snel voorbij dat ze niet leesbaar waren) en een kanaal waarop de vluchtroute kon worden gevolgd. Over het geheel genomen vond ik het entertainment tegenvallen, je verwacht als passagier toch de keuze uit meer films en dan het liefst ook actuele, westerse films. Overigens biedt het IFE ook een aantal spelletjes zoals Tetris en Space Invaders, die bediend kunnen worden met de afstandsbedienig die uit de stoelleuning kan worden gehaald.

Na een vlucht van iets minder dan tien uur landden we op de luchthaven van Beijing, waar we met een bus naar de terminal werden vervoerd.

Ondanks het minimale inflight entertainment vond ik de vlucht qua service en comfort toch een goede 7,5 waard.

Klaas-Jan van Woerkom, redacteur Luchtvaartnieuws.nl

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019