Air New Zealand: Hongkong - Christchurch, 15 september 2013

20 september 2013

Op 15 september 2013 nam ik de NZ 080 van 19.10 uur van Hong Kong naar Auckland om met de NZ 517 van 12.15 uur (dan inmiddels de 16e september) door te vliegen naar Christchurch. De NZ 080 werd uitgevoerd door een B777-200. Ik had stoel 60C. Ik kwam in een groep Chinese bejaarden toeristen te zitten. De stewardess bevrijde mij hier van door mij stoel 53B aan de nooduitgang / gangpad neer te zetten (daar heeft het vliegtuig maar twee stoelen). Dat was een goede zet van deze wonderschone dame. Naast mij zat een hard werkende Zweed waarvan ik geen moment last gehad heb.

De verzorging was prima: wijntje (prima Nieuw Zeelandse Chardonay) daarna gevolgd door een lichte maaltijd. Ik koos wederom voor vis. Deze smaakte werkelijk naar niets. De hele maaltijd was t.o.v. de KLM heel matig. De wijn daar en tegen was weer veel beter dan de Chardonay uit Chili die de KLM serveerde op mijn voorgaande vlucht. De vlucht van 10.20 minuten was lang. Ik kon de slaap niet vatten en heb daarom de nodige films bekeken. De kwaliteit van het beeldscherm was stukken beter dan die van de B747 van de KLM.

’s Nachts werd er om de haverklap water gepresenteerd. In de pantry kon je ook nog blikjes frisdrank en koekjes en zoutjes ophalen. Twee uur voor de landing op Auckland werd het ontbijt geserveerd. Er was keuze uit een Engels of een Continental ontbijt. Ik koos voor de laatste. Het beste deel was de koffie. Een mooie stevige beker met hete koffie. De koffie werd ruimhartig uitgedeeld (voor mij 3 bekers). De immigratie formulieren moesten daarna ingevuld worden.

Na de landing, keurig op tijd, moet je door de grenscontrole heen, krijg je je visum en moet je je bagage ophalen en laten scannen op ongerechtigheden (vooral fruit en andere verse zaken). Met een korte wandeling van ca. 10 minuten kom je op de Domestic terminal van Auckland (eventueel een gratis bus kan ook, maar ik ben altijd blij even naar buiten te kunnen) waar je je koffer weer moet afgeven en weer door de security heen moet. Het ging deze keer allemaal heel snel en ik kon mij dan ook snel naar gate 29 begeven waar je een leuk uitzicht hebt over de startbaan.

De NZ 517 werd uitgevoerd met een hele oude B737-300. Ik had stoel 20A (raampje) in een afgeladen kist naar Christchurch. Door de wolken boven het Noordereiland was er niets te zien. Vlak voor het Zuidereiland brak de hemel open en had ik een prachtig uitzicht. Helaas deed de bemanning nogal neurotisch over mijn fototoestel. Lang voor de landing moest hij al opgeborgen (Waarom? De purser kwam niet verder dan te vertellen dat dat de regels waren!). Ik kon gelukkig nog één foto schieten van de irrigatie systemen van de Nieuw Zeelandse landbouw.

De verzorging is minimaal: zakje zoutjes met een glas water of een koekje met een bekertje koffie / thee. Iets te laat (ca 10 minuten0 landden wij op het vliegveld van Christchurch. De bagage werd ongelooflijk snel geleverd! De punten: NZ 80: een acht, NZ 517 een zeven maar (dan ook alleen door het fantastische uitzicht)

E. Niemeijer

 

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019