Aeroflot: Amsterdam - Delhi, 7 februari 2013

28 februari 2013

Op 7/8 februari ben ik met Aeroflot vanaf Amsterdam via Moskou (SVO) naar Delhi gevlogen. De respectievelijke vluchtnummers waren SU2551 en SU232 voor de heenvlucht en SU2551 en SU233 voor de retourvlucht. De terugvlucht vond plaats op 25 februari. Ik had twee losse (enkele reis) tickets gekocht.

Andere basisinformatie van de vlucht:
- We reisden met economy class tickets
- Vanuit Amsterdam reisde ik als enige, met 2 ingecheckte bagage-items
- Vanuit Delhi reisden we met 2 personen, met in totaal 4 ingecheckte bagage-items
- Op de route Amsterdam - Moskou vlogen we met een A321, van Moskou naar Delhi werd een A330-300 ingezet. Voor de retourvlucht werden dezelfde types gebruikt.

Helaas hadden we bij vertrek vanaf Amsterdam een lichte vertraging die gedurende de vlucht nog verder opliep. De geplande overstaptijd van 1u werd hierdoor slechts 15min. Bij aankomst in de terminal van Moskou SVO was helaas niet gelijk duidelijk waar ik als transferpassagier naar toe moest, waardoor ik nog enige tijd in een overbodige rij heb gewacht. Vervolgens op de gok verder gekeken, waar een aantal dames van de transit desk mij langs een lange rij begeleiden om alsnog mijn vlucht naar Delhi te kunnen halen. Complimenten voor deze service! Bij de retourvlucht was er geen sprake van vertraging. In geen gevallen ben ik echt laat op de bestemming aangekomen.

Bij mijn boeking had ik een vegetarische maaltijd besteld. Op de vlucht van Amsterdam naar Moskou bleek dit niet duidelijk, maar er was gelukkig een enigszins karige pastamaaltijd beschikbaar. Op de vlucht naar Delhi werd nogmaals de karige pastamaaltijd geserveerd. Op zich vreemd dat op een vlucht naar India geen fatsoenlijke vegetarische maaltijd beschikbaar is.

Tijdens de vlucht van Delhi naar Moskou werd na instap (5u 's morgens) een maaltijd geserveerd, maar helaas bleek dit koosjere vis te zijn. Het ontbijt dat een paar uur later kwam, was overigens van uitstekende kwaliteit: erg smaakvol.

Door de korte overstap op de heenweg, was mijn bagage in Moskou achtergebleven. De bezorging ervan een dag later verliep soepel. Op de reis terug naar Amsterdam had 1 van de 4 koffers het niet gered. Ook deze werd de volgende dag keurig bezorgd. Bagageverlies is natuurlijk vervelend, maar de afhandeling was bevredigend.

Helaas staat Aeroflot het niet toe om bij vluchten van/naar India online in te checken. Alhoewel ze claimen dat dit komt door regels vanuit de Indiase overheid, denk ik dat het de interpretatie van Aeroflot is. KLM e.a. staan wel een "lichte vorm van" online inchecken toe. Daarom waren de stoelen heen en terug niet ideaal, maar op zich comfortabel. De beenruimte in economy class is overigens wel beperkt. Op de heenweg naar Delhi had ik wel veel beenruimte door een stoel net achter de toiletten te hebben, maar daar lopen vaak andere passagiers langs.

De service aan boord is niets bijzonders, af en toe zelfs wat bot. Zo drong een stewardess aan dat we vooral de koosjere maaltijd accepteerden ondanks herhaaldelijk aangeven dat we geen koosjere, maar een vegetarische maaltijd wilden. Ik merkte wel dat enkele passagiers de cabin crew met een kleine fooi stimuleerden. Over de kwaliteit van de inflight entertainment heb ik geen mening.

Al met al geef ik de vlucht een genade zesje (6): geen vertragingen bij aankomst, maar wel verloren bagage. Geen oncomfortabele vlucht, maar wel gebrek aan goede maaltijden en service (m.u.v. de "overstapdames" op Moskou SVO).

Naam inzender bekend bij de redactie

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020