Aeroflot: Amsterdam - Moskou - Seoul Incheon, 7 juli 2007

7 juli 2007
In juli 2007 heb ik een studiereis georganiseerd voor een hele groep studenten naar Seoul in Zuid-Korea. Aangezien we allemaal studenten zijn moest de reis zo goedkoop mogelijk. Diverse websites met elkaar vergelijken leverde het volgende resultaat op. Van Amsterdam naar Seoul met Aeroflot zou met een overstap in Moskou ons 300 euro per persoon besparen in vergelijking met KLM of Korean Air! Dus zat ik op 7 juli aan boord van SU 230 naar Moskou.

Deze vlucht naar Moskou was helemaal vol, en zelfs wat overboekt. Bij het instappen waren de plekken van twee vrienden van mij bezet. De bemanning deed hier niet moeilijk over en zette mijn vrienden direct in de Business Class. In tegenstelling tot KLM is de Business Class van Aeroflot ook voor korte vluchten (3 uurtjes naar Moskou) heel ruim, met mooie stoelen en alles erop en eraan. Mijn vrienden zaten net en ik zag de champagnefles al langskomen!

Na aankomst drie uurtjes me kapot zitten vervelen op het dodelijk saaie Moskou Airport en uiteindelijk de gate opgezocht voor vlucht SU 599 naar Seoul. Aangekomen bij de gate krabde ik eens goed achter de oren. Dit vliegtuig had ik nog nooit gezien. Geen Boeing of Airbus maar een echte Russische Ilyushin 96! Fantastisch!

Bij binnenkomst viel me direct één ding op: ruimte! Een Ilyushin is een widebody met twee gangpaden en boven de middenstoelen hangen geen lockers wat het geheel een hele ruime aanblik gaf. Manoeuvreren door het vliegtuig ging dus erg gemakkelijk. Vervolgens zocht ik mijn stoel op en weer werd ik blij verrast. Nog meer ruimte! Ik had gewoon een standaardstoel en met mijn dikke twee meter lengte paste ik er meer dan prima in. De pitch die we in deze Ilyushin hadden was grofweg te vergelijken met een nooduitgangstoel in een Boeing 737 van KLM bijvoorbeeld. Daarnaast zijn de stoelen in de Ilyushin erg hoog, wat betekend dat je gemakkelijk je benen en voeten onder de stoel van je voorganger schuift. Echt fantastisch, zeker met 9 uur vliegen in het vooruitzicht.

Uiteraard waren er ook nadelen aan het vliegen met Aeroflot, zoals het ontbreken van ook maar enige vorm van Inflight Entertainment. Er hangt geen enkel beeldscherm in de cabine en dus moet je voor je eigen vermaak zorgen. Ik persoonlijk hecht daar niet zoveel waarde aan en met een goed boek kom je een dergelijke vlucht ook wel door. Daarnaast was er ruimte genoeg om zo en dan even de benen te strekken en je kon ook gedurende de hele vlucht achterin het vliegtuig een drankje pakken of een setje oordoppen en ooglapje voor het geval je wilde slapen. De stewardessen waren ouder dan gemiddeld maar wel erg vriendelijk. Alles werd met een glimlach aangegeven en het engels van alle bemanningsleden was ook prima. Ook de maaltijden (twee grote maaltijden, doorlopend drankjes) waren goed verzorgd.

Alles bij elkaar was mijn eerste Aeroflot-ervaring zeer positief. Beide vluchten vertrokken precies op schema en de ruimte aan boord vond ik echt perfect. Alleen het ontbreken van ook maar enige vorm van IFE in deze Ilyushin kan voor sommigen een probleem zijn. Voor mij was dit zeker niet geval en dus krijgt deze vlucht een 8, zeker aangezien hij ook een stuk goedkoper was dan de concurrentie.

M. Schoonheijm

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020