Air Europa: Amsterdam - Madrid, 17 juli 2013

22 juli 2013

Vanwege een evenement mocht ik samen met een collega afreizen naar Madrid. Madrid is voor mij een beetje een stamroute. Vele jaren ben ik vanaf Schiphol en Brussel vertrokken naar Madrid. Helaas zijn Iberia en Easyjet gestopt met deze route vanaf Schiphol. Dus tegenwoordig heb je alleen nog KLM en Air Europa die rechtstreeks naar Madrid vliegen vanaf Schiphol. Omdat wij relatief laat besloten om daar naar toe te gaan, waren de tarieven behoorlijk hoger dan normaal. Na een zoektocht over het internet hebben we zo’n beetje elke Europese maatschappij bekeken. Totdat Air Europa ineens een stuk voordeliger werd. Normaliter is het meestal het tegenovergestelde dus gelijk de tickets geboekt.

De website van Air Europa ziet er simpel en een beetje goedkoop uit maar functioneert prima. Het boeken zelf was dan ook snel geregeld. De bevestiging per mail kwam binnen een kwartier binnen. Ook de bevestiging is eenvoudig. Gewoon één A4-tje met alle informatie en geen eindeloze informatie van alle auto, hotel opties e.d.

Nu heb ik in het verleden reeds tweemaal eerder een ticket geboekt bij Air Europa alleen gingen in beide gevallen de vluchten niet door. In beide gevallen werd de vluchttijd zodanig aangepast dat ik of te laat was voor een afspraak of mijn aansluitende vlucht welke vijf uur later vertrok alleen maar kon uitzwaaien. Na het boeken had ik wel zoiets “het zou toch niet weer….” Maar gelukkig, dit keer echt op pad met Air Europa.

Nadat we een plekje hadden gevonden op een goed gevulde P3 waren we al snel in de terminal. Ondanks de vakantieperiode vond ik het niet drukker dan normaal. De ruimbagage konden we dan ook snel dumpen in de selfservice bagageapparaten of hoe deze dingen mogen heten. De controle ging ook lekker snel. Ook hier waren we snel doorheen. Blijkbaar stond er een nieuwe lichting aan de band, welke vroegen om de inhoud van je handbagage uit te pakken en in een bakje te doen. Van notebooks is dit bekend maar de gehele inhoud is nieuw voor mij. Na een opmerking dat ik dit echt onzin vond, ontving ik het antwoord dat ze anders in mijn tas wilde kijken. Nou kijk dan maar in mijn tas. Na de berichtgeving van vorige week over stelend personeel uiteraard onder streng toezicht van mij.

Nadat het tijd was om in te stappen zijn we richting de gate gelopen. Eenmaal bij C15 aangekomen stond er al een flinke rij te wachten zonder dat men daadwerkelijk kon instappen. Als je met een maatschappij op pad gaat waarbij je moet knokken voor je stoel, dan kan ik het nog wel begrijpen. Maar als je je stoelnummer hebt, snap ik niet dat mensen zo lopen te stressen om zo snel mogelijk in het toestel te zitten. Nadat de rij was geslonken, hebben we ons aangesloten. Uiteraard sta je dan in de brug alnog in de rij. Maar niet zo heel erg lang.

De vlucht werd uitgevoerd door een Boeing 737-800 in de kleuren van SkyTeam. Het interieur zag er netjes uit en de stoelen zijn met (nep)leer bekleed. De stoelafstand is prima voor een vlucht van iets langer dan twee uur. Wel gemeten met mijn lengte van 1,80 meter. Het toestel is voorzien van centrale videoschermen welke in de bagagebak constructie zijn verwerkt. Netjes op tijd werd het toestel afgeduwd en de motoren gestart. Stukje taxiën naar de Polderbaan en op naar Madrid. Nadat we een minuut hadden gevlogen rechtsom en met uitzicht over onder andere Amsterdam, Den Haag en Rotterdam klommen we naar de cruise altitude.

Air Europa biedt tijdens de vlucht drank, brood en snacks aan tegen betaling. Omdat wij op Schiphol al wat hadden genuttigd heb ik niks gekocht. Uit kostenoverweging snap ik de move naar dit concept. Alleen vind ik dat een gratis drankje bij een niet low cost maatschappij toch eigenlijk wel moet kunnen. De Amerikaanse toko’s doen dat wel. Wat mij wel opviel is dat het cabinepersoneel hun werk deed met een lach. Alles verliep geroutineerd maar het contact met passagiers was vriendelijk en er kon gemeend worden gelachen. De rest van de vlucht was standaard zoals gebruikelijk. Na een lange rustige daling bereikte we de omgeving van Barajas en kregen we gebruikelijke lichte turbulentie. Na een nette plof op het asfalt mochten we nog een stuk taxiën naar terminal 3.

Eenmaal gekoppeld aan de gate was het een stukje lopen naar de bagagebanden alwaar onze bagage snel verscheen. Slechts 25 minuten na de landing stonden we buiten de terminal waar we werden opgewacht door onze Italiaanse partners die een dag eerder waren gearriveerd.

Al met al was het dus drie keer scheepsrecht en een goede vlucht zonder veel op- of aanmerkingen. Vergelijkend met de andere maatschappij op de route, KLM, is het product gelijkwaardig op het drank en broodje na. Echter moet je bij KLM tegenwoordig voor ruimbagage betalen en bij Air Europa niet. Het dus een beetje om het even waar denk ik de totaalprijs de doorslag zal geven voor toekomstige keuzes.

Air Europa verdient van mij een 8 voor deze vlucht.

R. Breuer

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019