Air France: Düsseldorf - Tel Aviv, 15 juli 2012

24 juli 2012

Op zondag 15 juli vloog ik van Düsseldorf met Air France via Parijs Charles de Gaulle naar Tel Aviv. Om 13:20 uur keurig op tijd met vlucht AF1607 naar Parijs. Ik zat in de Airbus A319 op stoel 10C bij de nooduitgang, vooraf via internet vastgelegd. De verzorging aan boord bestond uit een drankje en een voorverpakt koekje of een zakje zoutjes.
 
De vlucht was prima en met een klein uur stonden we al op CDG. We kwamen op terminal 2D aan. De aansluiting naar Tel Aviv vertrok van terminal L. Dat betekende dus met de bus naar terminal E (rondje rijden) en vandaar met de trein naar L (een hoop gedoe maar de overstaptijd was ruim en dus geen probleem).

NB: Waarom niet de KLM die rechtstreeks vliegt: dat is echt midden in de nacht aankomen, namelijk om 02:30 uur . De El Al werd mij door collega’s ernstig ontraden. Wel redelijke tijden, maar nog meer security.

Na enige tijd wachten op de nieuwe L(ege) terminal (je kon er een kanon afschieten zonder iemand te raken) stond de A320 klaar om naar Tel Aviv te vliegen (AF2220 van 18:45 uur, stoel 12D nooduitgang, ook via internet gereserveerd).Bij binnenkomst stonden er Franstalige kranten klaar. Tijdens de tour is een L’ Equipe altijd leuk! De vlucht zat ramvol. Op elke stoel lagen al dekentjes, kussentjes en oogkapjes klaar. De verzorging vond ik matig, een minimale maaltijd: een stukje vis, een keihard broodje (niet eetbaar) en iets semi gezonds. De bijbehorende witte wijn was echter prima. Het vervelendste was de verpakking van de “maaltijd”. Deze was geheel geseald, zonder knoeien haast onmogelijk te openen. Rond om mij heen vonden er dan ook vele gevechten met de verpakking plaats. Om circa 00.00 uur landden wij op een verschrikkelijk heet Tel Aviv.

Het is een crime om een huurauto (SIXT) te bemachtigen op Tel Aviv. Na veel documenten te hebben ingevuld, een flink stuk te hebben gelopen, word je via een busje naar de parkeerplaats gebracht. De auto’s staan zeven minuten rijden van de luchthaven en daar kunnen ze de gehuurde auto niet vinden.

Op 19 juli vloog ik terug met de AF2221 (Airbus A320, stoel 11C) van 08:10 uur. Dat was weer vroeg op. De security (ook voor niet El Al) is streng. Wat een gedoe. De vlucht ging mooi op tijd weg: 08:05 uur. De dekentjes etc. lagen weer klaar. De maaltijd/ontbijt was weer minimaal. Weer die onhandige verpakking. Mijn buurman hakte er met het mes van zijn vrouw in om een opening te creëren.  Om 12:00 uur Nederlandse tijd landden wij op Parijs CDG, terminal 2E. Om 12:55 uur had het reisbureau bedacht om door te vliegen naar Düsseldorf met de AF1906. Deze vlucht zou vertrekken van 2D.
 
Ons nieuwe reisbureau HRG kent Parijs CDG dus niet, zij verkopen mij dus een onmogelijke verbinding. Lange rijen bij de paspoortcontrole en dan met de bus van terminal 2E naar 2D, een hele reis via 2F en 2G en dan weer security. En ja hoor, mijn vlucht was weg.  Een aardige mevrouw van Air France veranderde mijn vlucht naar de AF2406 van 18:30 uur (A320, stoel 28E). Dus ik moest uren wachten op CDG. Het was wel een prima vlucht die slechts 45 minuten duurde. Helaas moest ik heel lang op de bagage wachten, die overigens wel keurige op deze vlucht was meegekomen en niet op CDG was blijven hangen.

Mijn waarderingen voor deze reis:
 
* De Air France-vluchten een 7,5
* Het grondpersoneel van Air France een 9
* Autoverhuurbedrijf SIXT in Tel Aviv een 3
* Het HRG-reisbureau een 3
 
E. Niemeijer

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019