Alitalia: Amsterdam - Accra, 22 december 2011

19 januari 2012

Donderdag 22 december ben ik in de avond vanaf Schiphol vertrokken richting Rome Fiumicino (FCO), dit op staffticket via mijn vader. We werden dus op Economy gezet, maar dat maakt voor een korte vlucht als deze niet veel uit. Het was weer goed druk op Schiphol, dus de rij bij de baggage drop off was verschrikkelijk. Maar daar kan Alitalia weinig aan doen, gezien ze afgehandeld worden door KLM.

Eenmaal voorbij de securitycheck hadden we alle tijd om wat te eten en drinken alvorens we ons naar de gate zouden begeven. Zonder opgaaf van reden begon het boarden ook ruim twintig minuten later dan gepland. Gezien mijn eigen ervaringen met Schiphol vind ik dit nog meevallen, al met al een kleine 25 minuten te laat het luchtruim verkozen.

Onderweg hebben we nog vertraging ingehaald dus al met al een kleine tien minuten te laat op FCO geland. De vlucht was op zich prima, werd uitgevoerd met een Airbus A320 van Air One waar aan de buitenkant nog wel Alitalia-kleuren op waren aangebracht.

De service in economy betekent niet veel meer dan een snack en een drankje, maar ja wat heb je nodig op 1 uur en 30 minuten? Aangekomen op een uitgestorven FCO hadden we binnen no time onze koffers (logisch als je één van de laatste vluchten bent, ook hier eerdere en vooral slechtere ervaringen gehad). Omdat onze vlucht naar Accra de volgende dag pas vertrok zijn we 's avonds richting het Hilton op FCO gegaan. Erg slecht van de luchthaven dat de looproute naar dit hotel al dicht is voordat alle vluchten geland zijn! Na een omweg door parkeergarages en dergelijk toch aangekomen.

Volgende dag stonden wij rond 1 uur op FCO ingecheckt in de Alitalia Frequent Flyer Lounge (omdat mijn vader bij Alitalia werkt was dit wel zo gemakkelijk) dus we hadden geen rijen en andere onnodige wachttijden. Tot je door de security moet op een drukke dag vlak voor de kerst.. dit is op FCO rampzalig te noemen. Het duurde zo ontzettend lang en daarbij was het zo warm dat ik eigenlijk verbaasd ben dat er niemand flauw viel. Wederom kan Alitalia hier weinig aan doen, dat zijn de beperkingen van FCO denk ik dan maar...

Uiteindelijk toch door alles securitychecks gekomen, stoelen gekregen bij de gate (we hadden wederom een staffticket op standby, maar wel met upgrade naar Magnifica Class) waarna we langzamerhand konden gaan boarden. Wij zaten voorin dus mochten we ook als eerste boarden. De stoelen aan boord van de Boeing 767 hadden voorin een mooie shellconstructie die bijna helemaal plat kon, een eigen entertainmentsysteem waar genoeg op stond om je een hele vlucht mee te vermaken, het scherm kon je losmaken uit de stoel, het nadeel was alleen dat je met stroomkabels zat, maar om die los te trappen moet je wel heel raar doen dus zo'n groot probleem was het ook niet.

De service aan boord was echt super (purser + captain waren ook bekenden van mijn vader) de stewardessen waren heel vriendelijk, na take-off kwamen ze al snel met een warm doekje om je handen schoon te maken, direct erna kwam de eerste ronde met drinken al, een ronde die elk half uur wordt herhaald ongeveer. Na ongeveer anderhalf uur vliegen werd er begonnen met de maaltijd service, er werden vier gangen geserveerd waarbij men steeds keuze had uit twee of drie dingen allemaal vers, goed van smaak en niet zoals het meestal aan boord is: vies, vet en smaakloos. Het verbaasde mij dan ook niet toen ik op de menukaart las dat Alitalia de prijs had gewonnen voor beste catering aan boord op internationale / intercontinentale vluchten. Er was ook voldoende keus uit meerdere soorten (Italiaanse) wijn.

Na een uur of 5,5 vliegen kwamen we dan in Lagos waar Alitalia een tussenstop heeft op weg naar Accra, helaas een beetje chaos aan boord dankzij de uitstappers, maar ik kan me voorstellen dat je snel van boord wil als je uren gezeten hebt. Na een stop van veertig minuten kwam mijn vader - die even met de crew stond te praten - terug met een leuke mededeling: ik mocht namelijk op uitnodiging van de captain het laatste deel van de vlucht op de jumpseat in de cockpit meemaken! Overbodig om te zeggen dat dit een ervaring was om nooit te vergeten! Na een korte vlucht aangekomen in Accra waar het uitstappen vlot verliep, evenals de immigratie (al was alles voor ons wel geregeld). Aangekomen bij mijn vader thuis, een kleine veertig minuten na het uitstappen, was het tijd om te slapen en me op te maken voor kerst in Afrika!

Conclusie:
De vlucht naar Rome krijgt van mij een 7,5, in ieder geval voldoende omdat er gedaan werd wat ik er van verwachtte. De crew aan boord was vriendelijk, dus dat levert ook nog wat puntjes op!

De vlucht naar Accra krijgt een hele dikke vette 10. De business class was prima voor elkaar, crew was heel erg vriendelijk (niet alleen naar ons toe maar in het algemeen ook) het eten was echt goed, en vooral het feit dat ik het laatste deel van de vlucht in de cockpit mee heb gemaakt draagt bij aan deze 10.

Ik mag dan misschien een beetje bevooroordeeld zijn wat betreft deze maatschappij, maar feit blijft wel dat het een goede airline is die je geeft wat je kan verwachten van een flag carrier.

Inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019