ArkeFly: Amsterdam - Curaçao, 11 juli 2008

11 juli 2008
Eerlijk is eerlijk, ik moet toegeven dat onze vlucht met ArkeFly vanaf AMS naar CUR op 11 juli (OR 361) mij erg is meegevallen. Wij waren zeer geschrokken van alle negatieve verhalen op internet en overwogen zelfs om te annuleren, maar dat betekende ongeveer het gehele bedrag ‘kwijt’ zijn (ca. 3900 euro voor drie retourtickets in business ‘star’ class). Onderstaand ons kort verslag.

Inchecken ca. 2 uur van te voren was een RAMP. Alhoewel er een aparte balie was voor de Star Class, kreeg de incheckdame onze stoelen niet voor elkaar. Er was volgens haar nog wel plaats in de Star Class, maar ze kreeg de stoelen niet vrij want er zaten ‘verkeerde’ mensen op. Na bijna 30 minuten proberen, kreeg ik het aardig benauwd...we hadden geboekt en betaald voor de Star Class...

Ook bleek dat de dame voor de eerste keer een ArkeFly-vlucht moest inchecken en volgens haar was het best wel ingewikkeld want bij ArkeFly “gaat alles anders". Tot onze grote opluchting kregen wij na ongeveer 40 minuten hangen aan de balie onze instapkaarten voor de Star Class. Hobbel nummer 1 was dus genomen; ik was bang dat de internetverhalen over het niet krijgen van een stoel (bij ArkeFly) waarvoor je wel betaald had, ook bij ons het geval zou zijn. Maar, na enig aandringen en een hoop getik in de computer en telefoongesprekken door de incheckdame, kwam er een soort supervisor die de mensen die ‘verkeerd zaten’ van onze stoelen afhaalde en ons de stoelen gaf waarvoor wij betaald hadden. De hele incheckprocedure verdient echter geen ‘Star’...

Het instappen verliep nogal chaotisch c.q. "anders" zoals de incheckdame reeds had gezegd. Oke, ik ben natuurlijk wat verwend als Platinum Cardholder bij AF/KL, daar mag ik altijd als eerste aan boord. ArkeFly doet het inderdaad "anders". Geen voorrang dus voor hun meest betalende passagiers, zelfs niet instappen per stoelrij of zo. Gewoon in 1 keer alle circa 270 man de gate doorpersen is hun systeem. Er werd wat geduwd in de rij, maar we zijn zonder kleerscheuren bij onze stoelen op de eerste rij aangekomen.

Stoelen Star class
Mijn stoel was inderdaad niet zo brandschoon meer, gelukkig was ik hiervoor gewaarschuwd door de internetverhalen; er zaten flinke witte vlekken op met aangekoekt vuil en ook vindt ArkeFly het niet nodig om de headrest met een tissue of zo te bedekken, er zaten dan ook flink wat vettige vlekken op mijn headrest van vorige passagiers die de gelpot flink hadden gebruikt. Niet zo fris, maar goed we gingen op vakantie.... Heb zelf gewoon een papieren zakdoek genomen en die over de headrest geplaatst..... opgelost. De stoelen van mijn vrouw en dochter waren ook wat versleten, maar geen vlekken of zo, wel wat vieze vettige plekken op de headrest, maar ook hier deed een tempo-zakdoekje uitstekend dienst..

Flight safety demo
De flight safety video was een lachertje en eigenlijk beschamend want we hebben het hier over de veiligheid van de passagiers.....De schermen in de Star Class gaven veel sneeuw, trillende balken en geknetter. Met enige fantasie kon je af en toe een cabine waarnemen, maar die was wel bijna onzichtbaar door een sneeuwstorm of zo. Het geluid was niet om aan te horen, de stem ging gepaard met veel geruis, geknetter en af toe kon je een paar woorden verstaan. Nu vlieg ik best wel veel dus ik kon m’n vrouw en dochter zelf wel even uitleggen waar hun zwemvest zat, waar de zuurstofmaskers zaten en hoe deze te gebruiken enz. Maar eigenlijk is deze vorm van flight safety overantwoord. De purser had eigenlijk moeten besluiten om dit op de "ouderwetse" wijze te doen met haar collega's in de cabine...

We vertrokken met slechts 15 minuten vertraging, op zo'n vlucht is dat heel normaal, ook bij AF/KL.

De kist zag er inderdaad een beetje oud en versleten uit van binnen, maar ik denk dat deze 767-300 qua leeftijd niet veel onder doet dan de gemiddelde leeftijd van een KLM MD-11 (KLM gebruikt de MD-11 op hun traject naar Curaçao).

De stewardess in de Star Class was erg vriendelijk en professioneel, hier kan menige KLM-dame een voorbeeld aan nemen. Ze heeft ons de gehele vlucht uitstekend te woord gestaan en heeft ons een zeer persoonlijke service gegeven. Sprak ons zelfs aan met onze achternaam, echt zeer professioneel. Het eten was wel oke, in ieder geval een keuzemenu. Het haalt het allemaal niet bij de KLM C-class, maar zoals gezegd, ik moet niet piepen want een retourtje business class naar Curacao kost tegenwoordig al gauw 2500 euro bij de KLM en bij ArkeFly slechts 1300 euro....

De business class stoel van ArkeFly haalt het inderdaad niet bij de C-stoel in de KLM MD-11, maar goed die kost ook twee keer zo veel op dit traject! De stoel was in ieder geval een stuk ruimer dan de standaard comfort- or economy class stoelen van ArkeFly of KLM. De voetensteun van mijn stoel was defect, het ging wel omhoog maar zodra ik mijn benen er op deed donderde het geheel naar beneden. Gelukkig deden de legrests van mijn vrouw en dochter het wel goed. Aangezien dit een dagvlucht was heb ik er niet echt last van gehad. Hopelijk is dit beter op de terugvlucht op 29 juli, want dan vliegen we overnight.

De vlucht verliep verder goed, er werd voldoende drinken aangeboden (tenminste.. in de Star Class, ik weet niet hoe het "achterin” is gegaan). De gezagvoerder gaf af en toe wat info over de route enz. De wachttijd tijdens de tussenlanding te Aruba was zeer kort en we arriveerden ruim 30 minuten te vroeg te Curaçao. We hadden onze koffers in no-time! Ik weet niet of dit standaard is voor de Star Class passagiers, maar ik was er in ieder geval zeer blij mee.

De taxichauffeur was zeer enthousiast over onze "te vroege aankomst". Ik citeer: "Meneer, dit is een miracle, geloof me! ArkeFly is nooit op tijd en vandaag zelfs te vroeg! Dit is echt een miracle!"

Onze terugvlucht is op 29 juli a.s. en ook daar zal ik een verslagje van maken. In ieder geval concludeer ik tot nog toe dat het dus best meevalt met ArkeFly. Vergeleken met de C-class van de KLM is ArkeFly's Star class inderdaad wat minder qua comfort, eten en drinken. Nieuwe of chemisch gereinigde stoelen zouden toch wel een enorme verbetering zijn..

Maar zoals gezegd, met de KLM zou ik voor ons gezinnetje zo'n 3600 euro meer kwijt geweest zijn, en dat is toch wel een erg groot verschil. Als de terugvlucht net zo verloopt (behalve dan dat er geen problemen zijn met de stoelen waarvoor we betaald hebben....) dan vind ik het wel oké.

H. Boreel

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019