Arkefly: Amsterdam - Rhodos, 2 juli 2005

2 juli 2005
Op 2 juli 2005 vertrok ik een week voor een vakantie op Rhodos. Ik vloog met Arkefly in de economy class. Vlucht TFL0293 vertrok om 16.00. Rond 13.00 aangekomen op schiphol. Bij het inchecken was het niet druk. Een aardige baliemedewerker checkte snel in en ik had stoelnummer 34H.

Snel naar het panoramaterras gegaan om daar het vliegtuig te zien staan en de andere vliegtuigen te spotten. De 767-300 met registratienummer PH-AHY stond aan gate D43. Eenmaal bij de gate aangekomen waren de titels van Vietnam Airlines nog te zien op de romp.

De instapprocedure was alles behalve goed. We begonnen wel op tijd met instappen maar ze wilden eerst de mensen met een stoelnummer achterin het vliegtuig laten instappen. Zo gezegd zo gedaan. Ik gaf als eerste mijn boarding pas af aan een baliemedewerker en ik mocht doorlopen. Nog geen tien meter verder moest men weer wachten in een andere ruimte. De mensen met het hoogste stoelnummer namen plaats op de stoelen. Toen ging de rest instappen. Maar die mensen gingen tussen en voor de mensen zitten van de hoge stoelnummers. Alles ging op deze manier weer door elkaar. Toen na een half uur het "echte" instappen kon beginnen moest iedereen weer op volgorde van stoelnummer gaan instappen.

Toen eindelijk iedereen in het vliegtuig zat kreeg je een standaard praatje van de captain. Iets over vieren achteruit geduwd en richting de Kaagbaan. Tijdens het taxiën liet de bemanning de veiligheidsinstructies zien. Toen ze de zwemvesten gingen demonstreren viel mij op dat er geen arkefly op de zwemvesten stond maar gewoon nog SAS, de maatschappij waar het toestel eerst van was geweest. Toen ze de veiligheidsinstructies in het engels gingen vertellen maakte één van de bemanningsleden een "foutje". Hij zei namelijk dat we in een 747 zaten in plaats van een 767. Hier moest één van de stewards zo hard om lachen dat hij een andere collega ook aan het lachen maakte en ze hun demonstraties niet normaal meer konden afmaken.

Eenmaal in de lucht kreeg je wat te drinken aangeboden. Je kon hier kiezen uit: water, thee, koffie. Voor de rest moest betaald worden. Ik kocht een snackbox. De prijs was redelijk voor wat je kreeg in verhouding met andere versnaperingen. Ook op de trolleys van het cabinepersoneel was overduidelijk te zien dat het vliegtuig van SAS was geweest. Later op de vlucht kreeg je nog een glaasje water aangeboden en vlak voor de landing een zuurtje. Vervolgens geland op baan 25 van Rhodos Airport.

De terugvlucht op 9 juli 2005:
Vanuit de vertreklounge op het vliegveld van Rhodos had je zicht op de baan en de vliegtuigen. De 767-300 dit keer met registratienummer PH-AHX kwam zo'n 30 minuten te laat binnen. Hij werd ergens helemaal aan het einde van het vliegveld geparkeerd. Vlucht TFL0294 met vertrektijd 21.45 in de Economy class naar Amsterdam . We moesten echter nog wel even in de potdichte bus blijven wachten. De schoonmakers waren namelijk nog niet klaar. Toen die eenmaal van boord waren konden we uit de bus. Toen konden we om één of andere reden nog niet het vliegtuig in. Toen werd door de eerste buslading mensen opgemerkt dat er allemaal vloeistof aan de onderkant van het vliegtuig stroomde. Het leek op olie of kerosine. Toen we aan het instappen waren stopte de vloeistof met stromen. Ik had een raamplaats op rij 29.

Toen we met 20 minuten vertraging klaar waren om te vertrekken dit keer geen poppenkast van de bemanning. Ze lieten een video zien met daarop de veiligheidsinstructies. Dit was een met de computer gemaakt persoon die nogal overdreven deed. De passagiers gingen hier grapjes over maken waardoor de veiligheidsinstructies niet meer belangrijk waren.

Eenmaal opgestegen werden earphones aangeboden. Wat de passagiers nog niet wisten dat bij bijna alle stoelen in het midden van het vliegtuig de audiokanalen verschrikkelijk kraakten. Omdat het toestel vrij leeg was konden de mensen wisselen naar een goede stoel. Ik wisselde met een familielid. Toen ik weer bij het raam wilde gaan zitten merkte ik dat er kauwgom aan de stoel zat. Vervolgens ergens anders gaan zitten. De cabinebemanning kwam nu weer met verschillende versnaperingen langs. Veel van het personeel was van Curaçao. Ze zaten dan ook echter de gehele tijd in het Papiamento tegen elkaar te praten.

Toen kwam de captain met zijn standaardpraatje. Hij vertelde zoals gebruikelijk het weer en de route. Als laatste voegde hij er nog aan toen: "Als u nog vragen heeft, leg deze dan voor aan ons zeer sympathieke cabinepersoneel." Dit viel bij velen niet goed omdat iedereen nog niets van had gemerkt. Ook had een passagier last van hoofdpijn. Zij vroeg om een aspirine. Een steward zij dat deze niet aan boord waren en liep door. Toen zij het nogmaals aan een stewardess vroeg hadden ze die opeens wel.

Later op de vlucht kwam het cabinepersoneel langs met de versnaperingen. Ik kocht nogmaals een snackbox. Maar ze hadden geen wisselgeld terug. Na zo'n 10 minuten op mijn wisselgeld gewacht te hebben kwam het daar eindelijk. Even later begonnen twee mensen ruzie te maken met twee jongens. De crew negeerde dit volkomen terwijl het overduidelijk te merken was. Gelukkig waren de jongens zo slim om ergens anders te gaan zitten. Verder op de vlucht werden taxfree artikelen verkocht. Ik kocht wat maar ook hier hadden ze weer geen wisselgeld terug. Later op de vlucht heeft het cabinepersoneel zich niet veel meer vertoond. We zetten de daling in richting Schiphol. Hier zijn we op de Zwanenburgbaan geland. Met een half uur vertraging stonden we aan de gate.

Conclusie: Zeer onprofessioneel personeel dat nog veel moet leren. De vliegtuigen zelf die zo'n 15 jaar oud zijn mogen ook wel een onderhoudsbeurt krijgen. Ik vlieg niet meer met Arkefly totdat de service en de vliegtuigen verbeterd zijn. Ik betaal liever 50 euro meer voor een betere maatschappij zoals Transavia of Martinair dan dat ik in een rammelbak met onprofessioneel personeel zit.

J. Snijders

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019