ArkeFly: Aruba - Amsterdam, 18 mei 2013

20 mei 2013

Na een week op Aruba zou ik met de KLM teruggaan. Ik had echter een stand-by ticket en de vlucht zat overvol. Door de enorme hoeveelheid personeel met hoge prioriteitsnummers die ook probeerde op de vlucht te komen zou ik pas een week later naar huis kunnen. In verband met werk was dit geen optie en heb ik via ArkeFly een ticket naar huis geboekt. Ongeveer 15 uur voor vertrek heb ik voor €337 een enkele reis naar huis geboekt om een dag later als nog aan te komen. Ik had nog nooit met ArkeFly gevlogen dus was zeer benieuwd naar de service.

Ruim van te voren kwam ik aan bij een vrijwel lege check-in. Na eerst te dubbelchecken dat ik inderdaad niet meekon met de KLM, heb ik mijn koffer afgegeven bij de balie van ArkeFly. Op mijn boarding pass stond dat ik Comfort Class zou gaan vliegen, ik was blij om dit te zien, omdat ik 30 inch stoelruimte toch erg krap vind. Het boarden verliep vrij soepel door een flinke groep aan personeel.

Het opstijgen verliep soepel waarna de purser het verloop van de vlucht doornam, entertainment een drankje, een maaltijd, duty-free, rust, betaald ontbijt. Ik moet toegeven dat het concept van ArkeFly absoluut niet mijn favoriet is, ik betaal liever een all-in ticket dan dat ik voor elk ditje en datje mijn creditcard moet trekken. Het verkopen van het entertainment systeem verliep nogal rommelig. Voor de maaltijd was er keuze uit pasta of nasi, ik koos voor de pasta waar ik van heb genoten. Ook de nasi zag er erg lekker uit. Tijdens het eten heb ik wat series gekeken toen er achter mij ineens een vrouw onwel werd. De crew reageerde hier snel op en er werd om medische assistentie gevraagd. Ongeveer vier artsen kwamen naar voren om de vrouw te helpen, uiteindelijk was ze stabiel genoeg om zonder verdere gevolgen de vlucht voort te zetten.

Na een gesprek met mijn buurman ben ik gaan slapen met het entertainment systeem aan. Halverwege mijn slaap bleek er een fout in het systeem te zijn opgetreden waardoor het niet meer mogelijk was video’s te bekijken. Na een aantal keer proberen opnieuw op te starten, heb ik mijn geld terug gekregen. Ongeveer twee uur voor het landen werd de betaalde ontbijtronde gestart, welke snel voorbij was.

Over het algemeen was de vlucht rustig, op het medische akkefietje na. Het personeel vond ik met een aantal uitzonderingen redelijk brutaal en niet bijzonder servicegericht. Ik denk niet dat ik ooit weer voor ArkeFly zal kiezen als ik een redelijk alternatief heb omdat ik niet van hun product houd. Ik geef de vlucht een 6,5, lekker eten, maar hun service met een smile was op deze vlucht nergens te bekennen.

D. Aalders

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020