ArkeFly: Puerto Plata - Amsterdam, 14 september 2005

14 september 2005
Op 14 september zouden we om 12:30 uur opgehaald worden voor vertrek naar de luchthaven van Puerto Plata. Eenmaal in de bus werden we er ook meteen weer uitgehaald met de mededeling dat er een 'kleine technische storing' aan het toestel was wat reeds geland was op de luchthaven van Punta Cana.

De nieuwe ophaaltijd werd onmiddellijk doorgeschoven naar 23:30 uur. Men wist niet wat het probleem was. Allemaal stonden we weer klaar met koffers rond 23:30 uur, maar geen bus. Wel een fax met de mededeling dat de nieuwe ophaaltijd verschoven was naar 05:15 uur op 15-09-2005 en dat we 4 (!!!) minuten telefoonkosten mochten declareren in Nederland (dus niet 2 gesprekken, maar 4 minuten).

Die nacht hebben we weinig geslapen, want we moesten terug met een toestel met een onbekend mankement wat ook vliegtechnisch kon zijn. Om 05:00 uur die ochtend kwam een nieuwe fax. De ophaaltijd werd weer verschoven, namelijk naar 09:30 uur.

Om 09:30 uur kwam er weer geen bus. Wel een fax met de mededeling dat het iets later werd, namelijk 15:00 uur. Alles ging per fax. De reisleiding had geen tijd voor ons. ArkeFly was onbereikbaar. Ondertussen werden we steeds onrustiger, omdat we nog steeds niet wisten wat het probleem was. Vervolgens hebben we de reisleiding per telefoon "gedwongen" toelichting te geven die we kregen om 11:00 uur. Er moest een onderdeeltje worden ingevlogen vanuit Miami, maar ze wist niet wat voor onderdeeltje.

We wilden de vlucht omboeken naar een andere maatschappij, maar dit leek niet mogelijk te zijn. Ook een leeg toestel vanuit Nederland zou meer dan 100.000 euro kosten en dat was ook geen optie (wat ik me wel enigzins kan voorstellen).

Om 15:05 een nieuwe fax... het wordt 17:00 uur onder voorbehoud. Ook dit ging niet lukken want de reparatie duurde nog iets langer (nog langer dan 24 uur voor een "onderdeeltje"?). De nieuwe tijd werd 18:30 uur.

Om 18:30 kwam er geen bus... wel (hoe kan het ook anders) een nieuwe fax... het wordt misschien 21:30. Ze zouden ons vanaf dit moment iedere 2 uur updaten totdat we vertrekken, want ArkeFly wilde niet wachten tot de volgende ochtend. We moesten maar wakker blijven en iedere 2 uur naar de receptie lopen. Deze regeling vonden we niet bepaald klantvriendelijk. Integendeel. Reizigers die al meer dan 24 uur vastzitten kun je niet dwingen om nog langer wakker te blijven!

Om 21:30 uur zijn we alsnog opgehaald. Op het vliegveld hoorden we dat andere hotels wel waren ingelicht over het mankement, namelijk dat de remmen van het toestel kapot waren en dat ze vanuit Nederland ingevlogen waren, omdat het vanuit Miami niet gelukt was via de douane. Dat kon dus wel. Een leeg toestel voor ons sturen kon niet.

Op het vliegveld kregen we een brief waarin stond dat ArkFly niet
aansprakelijk gesteld kan worden volgens hun Algemene Voorwaarden. Ook krijgen we geen restitutie, omdat we de reis dan hadden moeten omboeken naar een andere maatschappij. Dat laatste wilden we dolgraag, maar was blijkbaar niet mogelijk vanaf het eiland.

Voor mij nooit geen ArkeFly meer. Dit is al het zoveelste probleem met deze maatschappij dit jaar (en ze bestaan nog maar pas een paar maanden).

Deze vlucht krijgt van mij het cijfer 2 (en dan ben ik nog positief!!)

F. Marijnissen-Hebing

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020