British Airways: Amsterdam - San Francisco, 22 mei 2013

23 mei 2013

Als je van Amsterdam naar San Francisco wilt, heb je veel mogelijkheden. KLM als enige rechtstreeks, de grote Europese carriers via hun hubs, net als bijna alle Amerikaanse maatschappijen. Omdat het Flying Blue spaarsysteem van KLM/Air France steeds verder wordt uitgekleed, kozen wij dit keer voor British Airways (door onze Australiëreis eerder worden we met deze reis Qantas Gold/Oneworld Sapphire). Ze bieden de keus uit twee dagelijkse vluchten naar SFO en met BA vliegen betekent natuurlijk overstappen op London Heathrow.

Via de website van BA geboekt. Het reserveren van een stoel kost extra geld, vanaf 78 euro per persoon. Ook als je Club World reist, de businessklasse van BA. Maar vanaf 24 uur voor vertrek kun je online inchecken en is de stoelkeuze gratis.

Op Schiphol is de check-in in Hal 3. Een aparte rij voor Club World. Er waren geen wachtenden, dat ging vlot. Bij de douane controle is een aparte rij voor businessclass passagiers, ook daar waren we vlot doorheen. De kleine lounge van BA is goed geoutilleerd, maar voelt een beetje vol. Wel een heerlijke plek om even te ontspannen. Het toestel, een A320, werd op tijd geboard, eerst Club en frequent flyers, dan de andere passagiers. Onze plaatsen 3 D & F (de middelste stoel houdt BA in Club leeg) snel gevonden, maar we moesten lang wachten wegens weersomstandigheden op Heathrow en vertrokken 40 minuten te laat. Na vertrek keuze uit een fruitschaal met kaascroissant of een ‘continental plate’ met kazen en vleeswaar. Die namen we en die was heerlijk! De vlucht verliep traag, de gezagvoerder hield ons goed op de hoogte, hoewel de PA zo snoeihard stond dat iedereen zijn oren bedekte. Ook op Heathrow ging het allemaal niet zo vlot, de groundstaff was er nog niet, dus weer eventjes wachten. Er was nog maar 20 minuten over als connection time…

Deze vlucht was prima. Service op Schiphol is goed. Voor de korte vlucht is de service uitstekend. Wel veel vertragingkjes, waardoor wij uiteindelijk onze aansluiting misten. Het rapportcijfer voor dit deel van de reis: 7.

Na landing op Heathrow, terminal 5 haastten wij ons naar de Fast Track Lane, het voorrangstraject voor connecties. Daar kregen we te horen dat we van onze vlucht BA285 ‘gebumped’ waren. Het zou logistiek niet meer mogelijk zijn om ons en onze bagage in het toestel te krijgen, hoewel de vlucht pas over 25 minuten zou vertrekken. Gelukkig vertrekt de volgende B747-400 2 uur en 15 minuten later, de BA 287. Daar werden we op overgeboekt. Bij het inchecken had ik stoelen 61 J & K geboekt, op het bovendek. De service is volgens de kenners intiemer op dat dek. Helaas waren die nu niet meer beschikbaar en kregen we stoel 19 E  &F toegewezen, in het middenblok op het benedendek.

Maar eerst was er nog wat tijd te doden in de Galleries South Lounge. Die is enorm! Maar erg verzorgd. Een selfservice wine bar, uitgebreide tijdschrift keuze, diverse minisandwiches (lekker!) een saladebar en een eenvoudig warm buffet. We konden geen champagne vinden, maar die konden we gewoon bestellen en werd naar ons tafeltje gebracht. Leuk! Toen onze vlucht volgens de schermen in de lounge met boarden begon, liepen we naar de gate. Daar bleek het proces al bijna voltooid. Vlak nadat we aan boord gingen sloten de deuren. In Club World heeft BA in de 747 tweetjes aan het raam en 4 stoelen in het middenblok. De 2 middelste kijken naar achter en zijn erg intiem, de buitenste zijn ‘singles’ en kijken naar voor. Buitenste en binnenste kunnen van elkaar gescheiden worden met een privacy scherm. Hoewel wij in het middendeel waren geplaatst, stoelen E & F heel intiem, besloten we toch ‘tegenover elkaar te gaan zitten’ op G & F, en het privacyscherm te laten zakken. Zo kun je elkaar in het gezicht kijken. Gezellig. De cabine zag er niet splinternieuw, maar prima uit. En was voor ongeveer 2/3 gevuld. De stoelen in Club World zijn erg comfortabel en privé. We werden erg vriendelijk welkom geheten en namen een glaasje champagne. Het is een slim design, deze Club World. Erg privé ook. 2De stoelen 20 E & F zijn het meest privé, door de gordijnen en het scherm dat de cabine van economy scheidt. Ook hoef je dan niet over de benen van een andere passagier te stappen.

Vlak na vertrek reikt het personeel landingcards, menukaarten en een toilettasje uit. Sokjes, oogmasker, tandenborstel en 3 verschillende huidverzorgingsproducten. Netjes hoor.

Nadat een van de personeelsleden de keuze voor het diner had opgenomen (keuze uit 2 voorgerechten en 4 hoofdgerechten), werden cocktails geserveerd. Lekker zo’n gin-tonic! En een half uurtje later de voorgerechten. Ik koos een terrine van garnalen en zalm en die was heerlijk. Ook mijn hoofdgerecht zeebaars was uitstekend. Ook uitgebreide keuze voor het nagerecht, ik hield het op de kazen. Bij elke gang werd wijn geschonken en konden verschillende wijnen geproefd worden. We voelden ons verwend.

Na het eten tijd om een dutje te doen en dat ging zeer goed. Het stoel wordt een plat bed en ligt prettig. We hebben allebei meer dan 5 uur geslapen, op een dagvlucht nog wel. Tijdens de vlucht kon je lekkers en drankjes halen bij een selfservice buffet in de galley. Een uur voor landing werd een ‘Tea’ geserveerd. Een lichte maaltijd waarbij gekozen kon worden uit een salade of sandwiches. De salade was heerlijk. Met als toe warme scones met room en jam. Een heerlijke afsluiter. Na de landing zaten we binnen drie kwartier in de taxi naar de stad. Erg vlot allemaal.

De vlucht is uitstekend bevallen, BA heeft het allemaal erg professioneel aangepakt en krijgt voor deze vlucht een 9.

R. Picavet

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020