Clickair: Barcelona - Amsterdam, 21 maart 2007

21 maart 2007
Na een dagje in Barcelona te hebben doorgebracht was het weer tijd om terug te vliegen. De afhandeling van de Clickair-vluchten in Barcelona wordt gedaan door Iberia. Na een snelle check-in en een wat chaotisch veiligheidscontrole ging ik gelijk door naar de gate, want ik was aan de late kant. Het boarden zou om half zeven beginnen, en het was al vijf over half zeven. Daardoor had ik geen tijd meer om nog wat te drinken op de luchthaven. Dan maar iets in het vliegtuig kopen.

De passagiers voor vlucht XG1049 werden met de bus naar het vliegtuig gebracht. Aangezien in de bus maar een man of twintig zat, hield ik rekening met een zeer lage bezetting. Maar in het vliegtuig aangekomen bleek het al flink vol te zitten. Toch wist ik nog een raamplaatsje te scoren. Een raamplaats is weliswaar lastig als je naar het toilet moet, maar je hebt maar aan één kant een medepassagier en je wordt niet steeds tegen je elleboog gestoten door mensen die door het gangpad lopen.

Wat achteraf bleek was dat in tegenstelling tot de heenvlucht er op deze vlucht geen vrije stoelkeuze gold. Op mijn instapkaart stond 24C, maar daar ben ik noch tijdens de check-in noch tijdens het boarden op gewezen. Maar gelukkig heeft niemand de door mij gekozen stoel geclaimd. Het blijkt dat Clickair een proef doet met plaatsnummers in plaats van 'free seating'.

Kort nadat ik goed en wel zat vertrok de Airbus A320 richting Schiphol. Het cabinepersoneel kwam na een halfuurtje rond met de inflight catering, waarvoor uiteraard betaald moet worden. Ik koos voor een broodje kip-kerrie met een colaatje, wat bij elkaar 9,50 euro kostte. Best prijzig dus. Hoewel niet erg veel, smaakte het wel.

Wat wel opviel was de trage cateringservice. Een stewardess nam de bestelling op, de ander voerde de bestelling elektronisch in en gaf de bestelde producten aan haar collega. Anderen hielpen met de bevoorrading van broodjes. Ik zat vrij vooraan in het vliegtuig, ter hoogte van de motor, en was vrij snel geholpen. Maar ik kan me voorstellen dat niet alle passagiers de kans kregen iets te kopen. Dat is ook in een ander vluchtverslag over Clickair te lezen.

Qua comfort aan boord houdt het niet over. De met kunstleer beklede stoelen zijn weliswaar nieuw en hebben een ‘dun’ design, de configuratie met 180 stoelen zorgt voor een zeer beperkte beenruimte. Op een vlucht van zo’n twee uur toch iets te weinig met mijn lengte van meer dan 1.90 meter.

De rest van de vlucht verliep zonder al teveel bijzonderheden. Wel begon voor mijn gevoel erg vroeg de voorbereiding voor de landing. Daarbij werden de cabinelichten al ver voor de landing gedoofd. Maar uiteindelijk landden we om 21.10 uur, vijf minuten vóór schematijd, op de Kaagbaan op Schiphol.

In tegenstellling tot veel andere low cost carriers op Schiphol maakt Clickair gaan gebruik van de H-pier, maar vanaf de B-pier waar ook Iberia haar vluchten afhandelt. Dat betekende dus een kort 'taxiritje'. Het uitstappen verliep vlot en omdat ik alleen handbagage bij me had stond ik al om half tien op het treinstation van Schiphol.

Cijfer: 7. Vlucht was punctueel, personeel vriendelijk (hoewel boordservice niet zo efficiënt). Minpunten vond ik de onduidelijkheid over stoelnummers en de kleine beenruimte. Ook ontbrak een inflight magazine of enig ander inflight entertainment.

Niek Vernooij, redacteur Luchtvaartnieuws.nl

Dit vluchtverslag maakt onderdeel uit van een serie artikelen over Low Cost Carriers. om meer te lezen over deze special van Luchtvaartnieuws.nl

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020