Iberia: Brussel - Buenos Aires, 8 augustus 2010

22 september 2011

Op maandag 8 augustus 2011 begon de vakantie waar ik al lang naar had uitgekeken. De groepsreis naar Argentinië. De door de reisorganisatie gekozen luchtvaartmaatschappij was Iberia. We vlogen van Brussel naar Buenos Aires via Madrid.

In Brussel ging het inchecken zeer vlot waardoor we al heel snel bij de veiligheidscontrole aankwamen. De controle ging ook zeer snel. We waren net na de ochtendpiek van de charters en voor het spitsuur in de luchthaven.

Na een ontbijt was het tijd om naar de gate te gaan. De Airbus A320 van Iberia met vertrek om 7u55 stond ons al op te wachten.

Het boarden gebeurde op basis van de rijnummers en hierdoor mochten we als 1 van de eersten naar binnen omdat we achteraan in het toestel zaten. De vlucht was bijna volledig vol. Iets na schematijd verlieten we de gate en we stegen op in de richting van Brussel stad. Op vluchten binnen Europa is het eten en drank bij Iberia niet inbegrepen. De prijzen voor drank waren redelijk.

Volgens de piloot gingen we op schematijd landen maar toen we Madrid naderden moest de piloot meedelen dat we niet direct binnen mochten en daardoor nog een kwartier moesten rondcirkelen. Hierdoor hebben we een stuwmeer dichtbij Madrid vanuit alle kanten kunnen bewonderen.

Het vliegtuig werd geparkeerd aan een gate van terminal 4S waardoor we voor de aansluitende vlucht naar Buenos Aires niet van terminal moesten veranderen.

De middagvlucht van Iberia naar Buenos Aires van 12u25 werd uitgevoerd door een A340-600. Het instappen verliep ook in zones waardoor het zeer ordelijk verliep. Deze vlucht was volledig vol.

Bij het betreden van het vliegtuig viel mij op dat ten opzichte van mijn vluchten 2 jaar geleden naar Cuba andere zetels waren geplaatst in het vliegtuig. Twee jaar geleden waren dit nog grijze zachte zetels met redelijke beenruimte nu waren het hardere blauwe zetels met minder beenruimte dan 2 jaar geleden. Dus de vlucht van meer dan 12 uur ging niet comfortabel zijn.

De vlucht vertrok met een lichte vertraging.

Bij Iberia is er geen personal entertainment aan boord. Je moet de films volgen op de gemeenschappelijke schermen. Na hun Ronda magazine werden er nog 3 films getoond. Tussen de films kon je de vluchtroute volgen.Het opstijgen en landen kon je volgen via de schermen met behulp van de camera die gemonteerd was in de staart van het vliegtuig.

Het eten op de vlucht naar Argentinië viel tegen. Een warme maaltijd, dan als snack een verpakte boterham en dan voor de landing een soort ontbijtpakket met een taai belegd broodje. Als je tussen de maaltijdservices nog extra drank nodig had dan kon je dit in de keuken vragen.

De bemanning op beide vluchten was zeer vriendelijk en behulpzaam. We landden uiteindelijk in Buenos Aires om 20u14 in plaats van 19u40.

De terugvlucht was op dinsdag 30 augustus. We vertrokken in Buenos Aires met de vlucht van 21u35. Deze vlucht vertrok met een kleine 15 minuten vertraging. Het entertainmentsysteem was identiek als op de heenvlucht maar nu was het eten wel lekker. (warm avondeten, boterham als snack en ontbijt). In het ontbijtpakket zat er nu in plaats van een taai broodje een belegde croissant.

We kwamen aan in een bewolkt Madrid met een vertraging. We stonden aan de gate om 15u10 ipv 14u30. Het was een race tegen de klok om de aansluitende vlucht naar Brussel te halen. De grensformaliteiten verliepen zeer vlot, het veranderen van terminal met de metro ook maar aan de veiligheidscontrole voor transitpassagiers in terminal 4 ging het echt niet vooruit. Alle scanners waren open maar het was net of er iets te gebeuren stond want de controle was extreem streng waardoor het ook niet vooruitging. We waren door de controle om 15u50 en de vlucht vertrok om 16u naar Brussel. Na een spurt door de terminal konden we gelukkig nog aan boord van de vlucht naar Brussel.

Op de vlucht naar Brussel moest terug betaald worden voor drank en eten. Met een kleine vertraging kwamen we aan in Brussel. Ook op beide terugvluchten was de bemanning heel vriendelijk.

Alleen moet er ook eens gedacht worden aan grote personen op de intercontinentale vluchten. Ik ben 1m95 groot. De beenruimte op de vluchten van en naar Buenos Aires vanuit Madrid was volgens mij minder dan op de vluchten tussen Brussel en Madrid.

Als algemene score geef ik de vluchten tussen Brussel en Madrid een 8.

De vluchten tussen Madrid en Buenos Aires slechts een 5. Dit omwille van de zeer krappe beenruimte wat voor mij toch een belangrijke factor is. Gelukkig was de bemanning heel vriendelijk.

P. Berkers

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019