Iberia: Quito - Brussel, 27 juli 2013

19 augustus 2013

Zaterdag 27 juli was helaas onze laatste dag in Ecuador. Na een rondreis in een prachtig en divers land was het tijd om ons naar de luchthaven te begeven van Quito. Na een rit van ongeveer 1u vanuit het centrum van Quito kwamen we aan op de nieuwe luchthaven van Quito. Het inchecken ging zeer vlot. Aan de bagage werd een speciaal groepslabel bevestigd.

Na het inchecken passeerden we vlot de veiligheids- en grenscontrole en konden we plaatsnemen in de ruime lounge aan de gate. Het vliegtuig uit Madrid kwam op tijd aan en de transitpassagiers voor Guayaquil namen ook plaats in de lounge aan de gate. Net als tijdens de heenreis, toen we in transit waren voor Guayaquil, verliep het boarden ook ordelijk. Eerst mochten de passagiers in transit aan boord. Dan de businessclass en de gezinnen met kinderen. De overige passagiers mochten op basis van hun boardingzone, vermeld op de boardingpass, aan boord. Door het gatepersoneel werd dit afgedwongen.

Nadat iedereen aan boord zat van de A330-200 van Iberia werden we exact om 18u15 van de gate geduwd en begaven we ons naar de startbaan. De vlucht naar Guayaquil duurde net zoals tijdens de heenreis 30 minuten en perfect op schema landden we in Guayaquil om 19u10. Het toestel was van hetzelfde type als tijdens de heenreis maar was ouder. De hoofdsteunen van de zetels waren niet verstelbaar en je kon nog de asbakken zien in de armleuningen.

Tijdens deze korte vlucht was er geen service wat ook te verwachten was. De kapitein gaf wel net na vertrek alle info over de vlucht. Bij het uitstappen was het niet duidelijk of de passagiers voor Madrid ook het vliegtuig moesten verlaten. Nadat iemand van de groep dit even heeft nagevraagd bij de bemanning, was het duidelijk dat we ook van boord moesten met de handbagage. In de terminal werden we door het luchthavenpersoneel naar de veiligheidscontrole voor transitpassagiers gedirigeerd. Na de controle kwamen we in de grote taxfreeshop vooraleer we in de ruimte van de gates arriveerden.

Het boarden voor de vlucht naar Madrid begon op tijd en verliep ook georganiseerd. De passagiers mochten aan boord, na de businessclass en de families met kinderen, op basis van de op hun boardingpass vermelde boardingzone. De passagiers die reeds waren vertrokken uit Quito hadden geen vermelding van een boardingzone meer en moesten wachten tot alle overige passagiers aan boord waren. Dit was voor ons geen probleem. De vlucht duurde terug ongeveer 11u en vermits de beenruimte niet royaal was, stonden we niet te springen om snel aan boord te gaan.

Een kleine 10 minuten na vertrektijd (20u30) koos het vliegtuig het luchtruim. Net zoals in Madrid had het vliegtuig bijna de volledige startbaan nodig om op te stijgen. Het vliegtuig was tot de laatste stoel gevuld, net als tijdens de heenreis. De 1ste klasse zat een rugbyteam. Kort na het opstijgen nam de piloot het woord en gaf de vluchtroute door. Die ging over Colombia, Venezuela, Curaçao, Atlantische Oceaan om via Portugal naar Madrid te vliegen.

Het eten werd zo'n anderhalf uur na vertrek geserveerd en net zoals tijdens de heenreis bestond de keuze uit pasta en vlees. Ik heb gekozen voor het vlees. Het was een soort stoofvlees met aardappelpuree en groenten. Vergezeld door een volledige barservice. Je kon ook kiezen voor wijn en na de maaltijd werd nog langsgegaan met koffie of thee.

Na het afruimen van het afval startte het entertainment. Net zoals tijdens de heenreis beschikte het vliegtuig niet over een persoonlijk entertainment. Je kon de films volgen via de gemeenschappelijke schermen. Tot het starten van het Ronda magazine kon je de vluchtroute volgen. Na het Ronda magazine werden 2 in plaats van de 3 aangekondigde films gespeeld. Helaas waren de films ook zoals tijdens de heenreis saai. Enkele audiokanalen van de radiokanalen werkten niet. Bij het starten van het entertainment werden de lichten in de cabine gedoofd tot aan het ontbijt.

Doordat deze vlucht een nachtvlucht was, kon ik toch gelukkig enkele uren slapen. Zelfs met de beperkte beenruimte. Tijdens de nacht was het cabinepersoneel niet zichtbaar. Wel kon je drinken halen in de keuken achteraan. Halverwege de vlucht werd rondgegaan met een snack. Een heerlijke chocoladereep.

Ongeveer anderhalf uur voor de landing werden de lichten aangestoken en werd rondgegaan met het ontbijt. Het bekende Iberia broodje, vergezeld door een fruitsalade en een koekje. Ook was er volledige barservice en net voor het afruimen van het afval werd nog rondgegaan met koffie en thee. Tijdens het ontbijt werd de vluchtinfo getoond op de schermen. Alsook een infovideo over de luchthaven Barajas. Net voor de landing werden op de schermen de gatenummers voor aansluitingen getoond van de bestemmingen met kortere overstaptijd. Brussel met vertrek om 16u stond nog niet vermeld.

De voorziene aankomst was om 14u30 maar het vliegtuig werd na een zachte landing om 14u20 aan de gate gekoppeld. Hierdoor hadden we nog ruimschoots de tijd voor de overstap. De uitgang was volledig vooraan het vliegtuig. Niet zoals gewoonlijk in Madrid kon je niet uitstappen via 2 bruggen (1 voor de businessclass en voor de economy class).

Toen we voor het uitstappen door de businessclass liepen, viel het op dat de passagiers die reisden in die klasse het vliegtuig niet al te proper hebben achtergelaten. Overal op de grond lagen de dekens, kousen en kussens verspreid. Het was net een stort. Zo erg was het gelukkig niet in de economy class. Toen we arriveerden in de terminal stond een medewerker van de luchthaven of Iberia die vroeg wie er naar Brussel moest. Hij gaf het gatenummer door, zodat we niet hoefden te zoeken op de schermen.

Na een wandeling naar het centrale gedeelte van de terminal kwamen we bij de paspoortcontrole. Dit ging zeer snel omdat we de enige vlucht waren. Na de controle kwamen we aan in het station van de automatische metro die ons naar terminal 4 bracht. In Terminal 4 moet je als je een aansluitende vlucht neemt eerst door de veiligheidscontrole. Bij de heenreis Schengen naar Niet-Schengen/internationaal was er bij de overstap geen veiligheidscontrole.

Aan de veiligheidscontrole was het niet druk en alle scanners waren operationeel. Ik had de pech om aan te schuiven bij een heel strenge veiligheidsmedewerker. Alle drie de passagiers voor mij moesten hun handbagage openen. De buit was enkel een flesje Sprite. Ook maakte de veiligheidsmedewerker een aangekocht artikel uit een taxfree winkel open, omdat werd vermoed dat er iets vloeibaars inzat. Hierdoor bleef de handbagage in de scanner zitten en moesten de andere passagiers en ik wachten. Toen mijn handbagage aan de beurt was, mocht ik gelukkig direct door. Perfect op tijd kwamen we aan bij de gate voor de vlucht naar Brussel.

De vlucht naar Brussel werd zoals bij de heenreis uitgevoerd met een A321. Een half uur voor vertrek begon het boarden met behulp van de boardingzones vermeld op je boardingpass. Het vliegtuig werd exact om 16u van de gate geduwd en was bijna tot de laatste stoel vol. Nadat we waren opgestegen nam de piloot het woord voor de vluchtinfo en hij deelde mee dat we om 18u05 gingen aankomen in Brussel. Dit was 25 minuten voor schematijd.

Op Europese vluchten van Iberia moet voor de catering betaald worden. Doordat ik honger had, heb ik een broodje gekocht die gelukkig eetbaar was (€8,00)en een Duofrutas (€2,50). Om 18u05 raakten de wielen van het vliegtuig de landingsbaan in het zonnige Brussel en kwamen we om 18u10 aan de gate aan. Toen we in de bagagehal aankwamen, kwam net de bagage op de band. Alle bagage was mee. Het afscheid van de groep kwam toen wel heel dichtbij. Doordat het vliegtuig 20 minuten vroeger was aangekomen, kon ik een trein vroeger nemen naar de kust.

Net zoals tijdens de heenvlucht geef ik de vlucht van Quito naar Guayaquil een 7: vriendelijke bemanning, info van de piloot en de beenruimte tijdens deze vlucht van 55 minuten was doenbaar.

De vlucht van Guayaquil naar Madrid krijgt een 5: de beenruimte voor deze vlucht was krap voor 11u, de bemanning was niet zo vriendelijk, geen persoonlijk entertainment en enkele audiokanalen werkten niet, wel info van de piloot en de vroege aankomst. Hierdoor kreeg deze vlucht 1 punt meer dan de heenvlucht van Madrid naar Quito.

De vlucht van Madrid naar Brussel krijgt een 8: zeer royale beenruimte, vriendelijke bemanning en perfect op tijd vertrokken, waardoor we 20 minuten vroeger in Brussel waren.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019