KLM: Amsterdam – Sint Maarten, 13 december 2005

13 december 2005
Maandag 12 december on-line inchecken voor mijn vlucht: dinsdag de 13e met de KL785 naar Sint Maarten. Met hulp van de site seatguru.com ging ik aan het werk. Ik had seat guru deze keer echter niet nodig, want ik was op een prima stoel gezet. 64A. De tweede rij met twee stoelen, links achterin de Boeing 747-400. Vooral links, want dan kon ik het vliegveld bij het aanvliegen mooi zien liggen.

Dinsdag met mijn eigen geprinte boarding pass naar de baggage drop off. Wat een geweldig systeem. Koffer neerzetten en doorlopen. Niet helemaal, want de koffer was 1.5 kilo te zwaar. De volle toilettas ging in de handbagage en klaar was ik weer. Geen rij, helemaal geen gedoe verder en zo gelijk klaar om nog even te genieten van de mooie Schiphol wereld achter de douane.

Bij de gate was het druk. Het scannen van de handbagage voor het volle vliegtuig nam veel tijd in beslag. Het begrip handbagage is dan ook wel erg ruim zag ik bij sommige passagiers. Wat een koffers en tassen! Met excuses voor de vertraging van de captain werden we een half uurtje te laat van de gate geduwd, voor een taxi rit naar Haarlem. Opstijgen van de Polderbaan dus. Maar volgens mij was dat linksaf. Waarom we langzaam rechtsaf taxieden was me niet helemaal duidelijk. Totdat de captain zich weer tot ons richtte, met een intonatie in deze zin "goedenmiddag dames en heren dit is.." die vast nog meer vertraging betekende. Inderdaad, we gingen terug naar de gate. De gezondheidstoestand van een passagier was van dien aard dat de gezagvoerder mee vliegen niet verantwoord vond. Passagier eraf, bagage eraf en bijtanken. Op de terugvlucht hoorde ik dat de betreffende passagier stomdronken was. Vervelend dat de man toch aan boord was gekomen. Maar een goede beslissing om geen risico te nemen.

Toen we weer aan de gate stonden, tikte de al wat oudere Antilliaanse mevrouw in de stoel naast mij, mij op m'n arm: "Ik heb bij het inchecken verteld dat ik pillen slik tegen hoge bloeddruk. Moet ik nu uit het vliegtuig?" Gelukkig kon ik haar geruststellen. Ze was geloof ik best wel bezorgd. Anderhalf uur te laat vertrokken we van de gate en gingen we gelijk linksaf. Na een rustige vlucht met veel extra ruimte links van mij en een geweldig uitzicht op Sint Maarten tijdens het aanvliegen, landden we geloof ik met een uurtje vertraging. De vlucht was plezierig. Heel prettig personeel, fatsoenlijk eten.

Op 27 december vloog ik weer terug met de KL785. De dag ervoor weer online inchecken. Deze keer wel met behulp van de seatguru. 24H werd niet geadviseerd. Ik koos voor 59K. Deze rij was nog vrij, bovendien had ik dan tijdens het opstijgen en de bocht naar rechts weer een mooi uitzicht op Sint Maarten. Het inchecken ging weer geweldig: het was nog helemaal niet druk. Daarna naar het barretje bij het strand om het vliegtuig bijna op het strand te zien landen. Iedere vliegtuig liefhebber moet daar toch minstens een keer gaan kijken! Het was dezelfde kist als op de heenreis, de PH-BFG, nog in de oude kleuren. Oud was het ook van binnen. Ondanks dat er nog snel wat was recht gelegd en schoongemaakt, wordt het vliegtuig op deze "rondvlucht" pas weer in Curaçao helemaal geserviced. Een beetje de kussentjes en dekentjes aan de kant schuiven en zitten maar. De stoel aan het gangpad was bezet, maar die in het midden was en bleef vrij. In Curaçao er dus uit. In de Bamboo bar ging ik lekker met een biertje zitten en kijken naar de bedrijvigheid rond het vliegtuig. Geweldig toch dat ik straks met die grote vogel in een paar uur met 1000 km per uur naar de andere kant van de wereld vlieg. Best wel snel weer mochten we aan boord.

Alles was weer netjes opgeruimd. De vlucht was prima. Weer fatsoenlijk eten en uitermate vriendelijk personeel. Dat was best wel een verschil met 1999, toen ik deze reis eerde maakte met de KLM. Zo geweldig was het toen niet. Nu dus wel. Alleen het inflight entertainment systeem kan beter. De monitor was matig te zien vanaf 59K en natuurlijk laten ze net die films zien die je niet wilt zien. Lastig als je niet echt in slaap valt. De zonsopgang was helemaal geweldig boven Engeland, met een prachtig uitzicht boven Londen. Bovendien waren we ruim op tijd (uurtje eerder) weer in Nederland. Ik zag zelfs een snelheid van ruim 1100 km/per uur op de monitor staan. Ik was voorbereid op de extra drugscontrole op Schiphol en dat ze daar gelijk bij de gate mee zouden beginnen. Jammer dat de controlerende heren niet een paar meter verder gingen staan, nu stond iedereen slaperig na een nachtvlucht te blauwbekken in de slurf.

De heenreis krijgt van mij een 7, want het hoort natuurlijk niet dat er een dronken passagier aan boord komt. De terugreis krijgt een 8.

Naam en e-mailadres zijn bekend bij de redactie van Luchtvaartnieuws.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020