KLM: Amsterdam - Aruba, 20 mei 2004

20 mei 2004
Woensdag 20 mei. Samen met mijn vriendin sta ik even voor 12 uur bij gate F6 op Schiphol, te kijken naar KLM's PH-BFG, de Boeing 747-400 die ons naar Aruba gaat brengen. De KL783 heeft als schema vertrektijd 12.35 uur, maar het instappen is nog niet begonnen. Zo langzamerhand begin ik me af te vragen of we 12.35 uur nog gaan halen.

Tien over twaalf beginnen we eindelijk met instappen. Bij het instappen werkt KLM met kleurcodes en na een minuut of 10 is paars aan beurt en mogen wij in de rij gaan staan. Het instappen gaat op zich redelijk soepel en om 12.45 uur wordt de compleet volle ‘Fox Golf’ van de gate weg geduwd.

Een korte taxirit naar de kop van baan 24, de Kaagbaan, en daar mogen we nog een paar minuten wachten op vliegtuigen die voor ons zijn. We kunnen goed merken dat het vliegtuig helemaal vol is, want eenmaal in de start duurt het lang voordat we roteren en loskomen. Blijft een geweldig gevoel die start!

Vanaf onze economy-class stoelen hebben we een mooi uitzicht over Hoofddorp en later Scheveningen, waar we Nederland verlaten en de Noordzee oversteken om via Londen naar Zuid Engeland te vliegen, vanwaar bij de plaats Lands End de oversteek naar de Caribbean begint.

Boven de Noordzee komt de gezagvoerder met z'n gebruikelijke praatje. Helaas wel heel erg summier en standaard (hoogte, snelheid, vluchtduur en 't weer onderweg). Na ongeveer een uur vliegen wordt het eten gebracht door een vriendelijke stewardess. Het valt op dat de hele cabine bemanning er plezier in lijkt te hebben en een leuk team vormt. Hebben we ook al eens anders gezien. Het eten is niet bijzonder, maar wel smakelijk en goed.

De oversteek over de oceaan was zeer rustig. Een paar aardige films bekeken en wat liggen dutten. Ongeveer anderhalf uur voor de landing, in de buurt van Sint Maarten, is er eerst wat lichte turbulentie. Al snel gaan de fasten seatbelt lampjes aan. Een minuut daarna maakt het vliegtuig een forse ‘val’, waarbij diverse mensen om ons heen erg verschrikt uit de ogen kijken.

Vrijwel meteen komt de gezagvoerder met een geruststellend praatje, waarbij hij uitlegt dat er een tropische storm in de buurt is, waardoor de lucht hier en daar wat onstabiel is. De ‘val’ is echter eenmalig en na nog een broodje, wat fruit en wat drinken, begint de 747 aan de daling.

Na 9 uur en 5 minuten vliegen maken we een nette landing op Aruba Reina Beatrix Airport. Wij mogen van boord en stappen de warmte in. Een deel van de passagiers blijft bij de gate om later met de BFG door te vliegen naar Curaçao. Als wij later met de taxi naar het hotel gaan, zien we juist de machtige blauwe vogel opstijgen.

Cijfer voor deze vlucht: 7

F. van der Werff

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020