KLM: Amsterdam - Bologna, 8 november 2012

14 november 2012

In de tweede week van november wordt in Bologna de landbouwmachine beurs EIMA om de twee jaar gehouden. Op 8 november vloog ik daarom met de KL1591 van 15.10 uur naar het mooie Italiaanse Bologna.

De spotter thuis had mij gemeld dat de vlucht met een Embraer 190 registratie PH-EZG zou worden gevlogen. Vlak voor het boarden bleek dit vliegtuig kapot te zijn. De KLM vond echter snel een vervangende Embraer (PH-EZI). Met slechts 20 minuten vertraging konden wij toch nog vertrekken.

Ik had stoel 3A net achter het overbodige gordijntje daar er geen Business Class passagiers waren. Stoel 3C bleef leeg dus ik had een prima zitcomfort. Naast mij op 3D aan de andere kant van het gangpad kwam bij toeval een oud-collega uit Noorwegen te zitten. Het werd dus een hele gezellige vlucht want er viel een hoop bij te praten. De stewardessen deden hun best: broodje, koffie en water, koekje en nog een keer koffie. Voor ik het wist stond ik op Bologna met slechts 5 minuten vertraging.

Ik vind de Embraer 190 overigens wel een saai en sober ingericht toestel. De stoelen zijn prima maar ik mis iets aan de inrichting, het is allemaal te functioneel.

Op 11 november vloog ik terug met de KL 1584 van 12.35 uur (PH-EZC). Inmiddels vergezeld van mijn vrouw die op de 9e met een Flying Blue Award ticket ook naar het prachtige Bologna was gekomen. Deze vlucht zat ramvol. Wij hadden stoel 15D en 15F met duidelijk minder beenruimte dan rij 3. Toch was er voldoende ruimte om comfortabel te zitten. Het vliegtuig was tot de laatste stoel bezet met voornamelijk klanten uit Scandinavië.

De service was nu alleen het Hollandse broodje kaas, gezellig “delfsblauw” kartonnen bekertje met koffie en een doorzichtig oranje bekertje water. De stewardess legde mij uit dat dit alles vanwege de Hollandse weken van de KLM was (ik dacht dat de KLM toch nog steeds een beetje Nederlands was, dus terug naar de wortels van onze nationale trots! Nu nog weer Fokkers en we zijn weer helemaal terug!)

De vlucht vertrok met 10 minuten vertraging en kwam 15 minuten voor de geplande aankomst tijd aan op de Polderbaan. Dat kostte dus weer wat tijd om naar het platform te rijden. Een bus bracht ons van het vliegtuig terug naar de B-pier.

Beide vluchten verdienen een dikke 8. Aardige stewardessen, goede service en allemaal mooi op tijd gevlogen!

E. Niemeijer

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020