KLM: Amsterdam - Calgary, 10 december 2011

2 januari 2012

Als je de verschillende airlineforums bekijkt, krijgt KLM vaak dezelfde kritiek. Hoewel men onder de indruk is van het vriendelijke personeel, klagen reizigers over de kwaliteit van het eten en het comfort van de stoel.

Na reizen in de Boeing 747 (voorin heerlijk rustig) en de MD-11 (lekker ruim), nu voor het eerst een lange vlucht in de Airbus A330. Op rij 3, in het voorste gedeelte van de business class.

Het inchecken ging uiterst vlot, de aparte rij voor business class-passagiers bij de douane is heel comfortabel. Daarna naar de lounge, die zo enorm ruim is opgezet dat iedereen er wel een plekje kan vinden. Misschien daardoor wat massaal, maar toch een heel prettige wachtruimte.

Bij de gate werd de aparte business class-wachtrij handig gebruikt, waardoor ook daar nauwelijks oponthoud. Dus vlot aan boord.

De A330 is een toestel wat vooral bedoeld is voor de zogenaamde middellange afstand. En daar kun je je wel wat bij voorstellen. De stoelen zijn identiek aan die in de andere grote toestellen, maar de gangpaden in business class zijn wel erg nauw, ondanks de 2-2-2 opstelling. Wat opvalt is de beperkte ruimte bij de 'tweetjes' aan het raam. Het is allemaal wat laag. Misschien iets te nauw voor een erg lange vlucht. Ook is de afscheiding met de galleys alleen middels een gordijn, waardoor het rumoerig is in de cabine.

Maar eenmaal geïnstalleerd zijn het prima stoelen en als de KLM-service op gang komt zitten wij allebei te glimmen. Eerst een glaasje Spaanse cava (waar is de champagne..?), daarna drankjes met nootjes. Op smetteloos witte tafelkleden werd daarna het voorgerecht geserveerd. Ik moet zeggen: spectaculair! (zie foto). En het smaakte zoals het eruit zag. De Zeeuwse wijn erbij vond ik een erg leuk detail.

Hoofd en nagerechten waren ook uitstekend. We hebben zitten genieten. En dat was precies onze bedoeling. Na de uitgebreide service hebben we lekker liggen tukken en filmpjes kijken. Maar de activiteiten in de galley voorin en achterin gaven teveel rumoer om echt door te slapen. Ook werd er door personeel veel door het gangpad gelopen. Dat geeft toch een hoop 'gebonk'. Maar het ging om een dagvlucht, dus enorme irritatie gaf dat niet. Bovendien werd er voor de landing een heerlijke Indische maaltijd geserveerd, dus wij waren alweer heel tevreden.



De service aan boord was uiterst vriendelijk. We zijn meerdere keren met onze achternamen aangesproken en de purser kwam zich voorstellen. Ik hou daar wel van. ;-)

En door het vroege vertrek en de probleemloze vlucht kwamen we ruim een half uur te vroeg aan op de bestemming.

Verbeterpunten? Tja, ik kan niet wachten op stoelen met een 'shell-constructie', zoals Air France ze heeft. Die zijn nou eenmaal erg rustig. Maar ze schijnen onderweg te zijn...dus vol verwachting klopt ons hart. Deze vlucht krijgt door de aangename service en de uitstekende maaltijden een dikke 9.

R. Picavet

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019