KLM: Amsterdam - Curaçao, 5 februari 2005

5 februari 2005
Onze vakantie begint eigenlijk al op vrijdag 4 februari om 06.00 uur 's ochtends vanachter de computer om via internet in te checken. De KLM werkt sinds 1 januari 2005 op veel bestemmingen alleen met E-tickets, de zogenaamde Elektronische tickets. Dus geen papieren vliegtickets meer, ja wel als je er specifiek naar vraagt, dan betaal je 30 Euro extra per ticket.

We hebben twee weken voor vertrek de bevestigingen van de KLM gekregen met een specifiek E-ticketnummer. Op de website van de KLM hebben we eerst de demonstratie bekeken hoe je via internet kunt inchecken in slechts drie stappen.

Onze vlucht met het vluchtnummer KL 785 van zaterdag 5 februari naar Curaçao via St. Maarten vertrekt officieel om 12.10 uur en we mogen 30 uur voor vertrek inchecken. Dus voor vrijdag de wekker gezet, computer aan en inchecken maar. Op de website kunnen we de cabineconfiguratie bekijken en zien welke stoelen beschikbaar zijn. We nemen stoel 67 H en J, de zogeheten ‘two-seaters’ in de Boeing 747-400. In dit geval helemaal achteraan voor de nooduitgang. We kunnen de instapkaarten en de instructie op A4 formaat direct uitprinten. Geen gedoe meer op de luchthaven of je nog op tijd bent voor een raamplaats. Ondanks het vroege tijdstip zijn we rangnummer zes met inchecken. Nog vijf andere vroege vogels waren ons voor.

Op de instructie lezen we dat we onze bagage kunnen afgeven bij balie 9 en 10 , de zogeheten ‘Drop- off bagage balies’. De grondstewardess van de KLM vraagt naar onze papieren boarding pass met streepjescode, scant de instapkaart, controleert het paspoort en de koffers worden direct gelabeld. Klaar met inchecken. Met de zelf uitgeprinte boarding pass kunnen we naar gate F5. We vragen of we nog een ‘gewone’ boarding pass kunnen krijgen. Dat hoeft in principe niet, maar als we per se een gewone instapkaart willen, dan mogen we dat ook zelf doen m.b.v. een self check in automaat. Een andere grondstewardess laat ons zien hoe we dat de volgende keer zelf kunnen doen. Binnen een minuut rollen de gewone instapkaarten er uit waarvan we het rechterdeel mogen bewaren voor het fotoboek.

Met de boarding pass en paspoort kunnen we naar de balie van de Koninklijke Marechaussee, de handbagage wordt vervolgens gecontroleerd of er geen scherpe of verdachte voorwerpen in zitten en dan hebben we nog ruim een uur de tijd voordat we bij gate F5 moeten zijn. Eerst een lekker broodje gezond gegeten, mensen kijken en dan op ons dooie gemak naar de gate, waar al heel wat mensen zitten te wachten. De vlucht naar Curaçao zal in totaal ongeveer 11 uur en 45 minuten duren, inclusief tussenstop op St. Maarten. In tegenstelling tot vorig jaar naar Aruba, zitten er nu voornamelijk Nederlanders en veel Duitsers bij de gate en een handjevol kleurlingen.

De Boeing 747-400 van de KLM met de naam ‘Lima’ staat al gereed. Onze instapkaarten worden nog een keer gecontroleerd, het linkerdeel wordt er afgescheurd en we krijgen een paarse geplastificeerde kaart. Om 11.45 uur wordt er omgeroepen dat de passagiers met een blauwe instapkaart mogen instappen, daarna de pax met een groene kaart en dan mogen wij met paarse kaart instappen. De plastic gekleurde kaarten moeten we zelf in een bakje achterlaten. De ‘two-seaters’ 67 H en J bevinden zich helemaal achterin de cabine direct voor de nooduitgang en geen stoelen achter ons. Er zijn nog wel twee rijen in het midden, rijnummer 68 en 69.

Het is weer een volle bak en de gezagvoerder deelt mee dat we een vertraging oplopen omdat er een overboeking is. Veel passagiers kunnen daarom niet mee en hun bagage wordt uit de ruimbagage gehaald. De cabin crew deelt alvast de hoofdtelefoons uit en uiteindelijk vertrekken we om 12.45 uur i.p.v. de oorspronkelijke 12.10 uur. Ook nu reizen er weer twee beveiligingsbeambten mee, dit keer van het ‘Vrijwilligerskorps van Curaçao’ die achterin zitten en de boel in de gaten houden.

Na 45 minuten krijgen we een drankje met een zakje zoute crackers en tegelijkertijd , op dat moment vliegen we dan boven Land's End, krijgen we ook een praatje van de gezagvoerder over de route, het weer en vliegduur. We zullen gedurende de hele reis last hebben van de sterke jetstream, de wind die van west naar oost waait en doordat we naar het westen vliegen hebben we een sterke westelijke tegenwind.

De vlucht naar St. Maarten zal 8 uur en 50 minuten duren . Op St. Maarten zullen veel pax uitstappen en de mensen die vervolgens in St. Maarten instappen en weer doorreizen naar Amsterdam, zullen op deze stoelen gaan zitten. Tijdens de tussenstop van ongeveer 1 uur en 15 minuten mogen de passagiers die doorreizen naar Curaçao helaas niet uitstappen. Dat is balen. De reis van St. Maarten naar Curaçao zal ongeveer 1 uur en 20 minuten duren.

De gezagvoerder denkt dat we een ruige landing zullen maken op St. Maarten i.v.m. de sterke zijwind op het eiland en omdat de landingsbaan erg klein is voor de jumbo Boeing 747-400 moeten we onze stoelriemen stevig aantrekken. Nou, dat is een geruststellend praatje. We zullen wel zien hoe de landing afloopt. We zijn in ieder geval voorbereid.

Na dit praatje van de gezagvoerder is het een kwestie van de tijd uitzitten, een beetje rondlopen door de cabine en ‘air exercises’ doen om trombose te voorkomen. Ik maak af en toe een gezellig praatje met een van de vrijwilligers van het korps van Curaçao en ik krijg heel wat tips van hem mee wat ik wel en niet moet doen tijdens mijn bezoek aan Curaçao.

Onderweg is het af en toe flink schudden achterin de cabine door de turbulentie. Achterin zitten op de two-seaters heeft voor- en nadelen. Het nadeel is dat je meer last hebt van turbulentie dan als je in het midden of voorin de cabine zit. De beveiligingsbeambte vertelde dat de donderdag ervoor het vliegtuig niet op St. Maarten kon landen door de sterke zijwind op het eiland en tijdens een van de andere vluchten is het voorgekomen dat men de hele reis van Amsterdam naar Curaçao alleen maar turbulentie had dus we hebben eigenlijk wel mazzel. Toch blijft het erg onrustig onderweg.

Tijdens de vlucht krijgen we een aantal films die ook in het inflight magazine Holland Herald staan vermeld. Het thema van het inflight magazine is deze maand, februari, avontuur en is een leuk blad om te lezen. Er staat veel nuttige informatie in. Tijdens de vlucht worden we tevens via het beeldscherm op de hoogte gehouden van de vluchtinformatie. De gemiddelde snelheid is ca. 850 kilometer per uur, we vliegen op een hoogte van 11.000 meter en buiten is het gemiddeld -56 graden Celsius.

Voordat we op St. Maarten landen, krijgen we het programma Travel Destination ‘Dutch Caribbean’ te zien. Een korte introductie waar het e.e.a. wordt verteld over de benedenwindse ABC-eilanden ( Aruba, Bonaire en Curaçao) en de bovenwindse SSS-eilanden. (Saba, St. Eustatius en St. Maarten).

Om 21.15 uur Nederlandse tijd, het is dan 16.15 uur op St. Maarten landen we niet zo ruig als de gezagvoerder had voorspeld op de luchthaven Juliana Airport. Veel Duitsers die een cruise gaan maken stappen hier uit en wij, de reizigers die doorvliegen naar Curaçao, mogen helaas niet uitstappen maar vanaf een afgesloten lint naar buiten kijken vanuit het vliegtuig.

Om 22.45 uur Nederlandse tijd, het is dan 17.45 uur op St. Maarten vertrekken we richting Curaçao . Tijdens deze vlucht kunnen we kiezen uit een wit of bruin bolletje kaas en thee of koffie. Als we om 19.10 uur op Curaçao landen is het helaas al donker, maar onze vakantie kan gaat beginnen.

Mijn cijfer voor deze vlucht: 7.0

A.D.N. Woudenberg

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019