KLM: Amsterdam - Helsinki, 13 februari 2012

7 maart 2012

Op 13 februari zou ik naar Helsinki vliegen met KL 1169 van 13:40 uur. En een week later terug met KL 1170. Ik moest naar Finland voor een seminar, drie dagen in Helsinki, drie dagen in Tampere. Gekozen voor KLM omdat er geen goede lowcost alternatieven waren. Ryanair heeft wel een vlucht van Bremen naar Tampere, maar de bus van Groningen (daar studeer ik) naar Bremen sluit erg slecht aan, wat zou betekenen dat ik om 2u15 in de nacht zou moeten vertrekken uit Groningen om de volgende dag in de middag in Tampere te arriveren. Dat is voor niemand leuk, dus toch maar voor KLM gegaan vanaf Amsterdam. En: laten we eerlijk zijn, het is ook wel erg prettig om bagage te kunnen meenemen en de meest geschikte vlucht te kunnen kiezen (KLM vliegt drie per dag naar Helsinki). Finnair was iets duurder dan KLM (220 vs 190 euro).

Zoals ik al zei: ik zou die dag om 13:40 uur die kant op gaan, maar helaas liep het wat anders. Een bommelding op Schiphol. Vertrekhal 1 en vertrekhal 2 (deels) afgesloten. Toch maar ingecheckt, en wel om 11:00 uur 's ochtends. Personeel vertelde ons dat we niet door de beveiliging konden en dat ze niet wisten hoe lang het nog ging duren. Dan maar wachten, naast de KLM drop-off machines. Uiteindelijk bleef de terminal tot 16:00 uur ontruimd, waarbij slechts heel summiere informatie werd gegeven. Gelukkig een telefoon met toegang tot nu.nl bij me, zodat ik nog enigszins op de hoogte bleef, van de Schiphol-omroepberichten werd niemand wat wijzer. KLM-personeel wist ook niets. Ook was er geen enkele info over de vlucht zelf: toen de terminal werd vrijgegeven bleek onze vlucht al vertrokken. Begrijpelijk, gezien het hoge aantal transferpassagiers die met de vlucht vanaf Helsinki komen.

Toen naar de ticketbalie links in de hal gegaan om te kijken of we überhaupt nog die dag in Helsinki konden komen. Gelukkig had  KLM voldoende medewerkers opgetrommeld (vier van de meer dan tien balies bezet…) om de drukte op te vangen. We hebben anderhalf uur gewacht daar en toen waren we nog niet aan de beurt (zou nog minimaal een half uur hebben geduurd). Toen maar eens gebeld naar de klantenservice (dat had ik anderhalf uur eerder moeten doen!) , waarna ik binnen vijf minuten iemand aan de lijn kreeg. Toen heb ik meteen nieuwe e-tickets gemaild gekregen voor de vlucht van dezelfde avond 20:50 uur. Die tickets uitgeprint op de automaat en mijn bonnetje voor de wachtrij maar aan een oud vrouwtje gegeven die ook stond te wachten.

Hierna aangesloten in de rij voor security, die inmiddels redelijk was opgelost en ondertussen nog ergens een bon voor eten losgepeuterd. Vlucht van die avond zat bomvol , het cabinepersoneel was gelukkig erg vriendelijk en gaf ons wat extra biertjes, sandwiches, zoutjes en een welgemeend excuses om de pijn enigszins te verzachten. Uiteindelijk acht uur later aangekomen.

De terugvlucht was prima: wederom een Boeing 737-700 met vriendelijk cabinepersoneel. Een half uur later dan gepland vertrokken vanwege het weer in Finland, maar met extra brandstof de achterstand bijna volledig ingelopen.

Kortom:zeer matige informatievoorziening van zowel Schiphol als KLM en veel te weinig personeel bij de ticketbalies .Cabinepersoneel wel erg vriendelijk en attent.

Heenreis: een 3, terugreis een 8.

Inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019