KLM: Bangkok - Amsterdam, 20 maart 2011

29 maart 2011

Zondag 20 maart moest ik weer eens de route BKK-AMS vliegen, deze keer met de KLM (KL878), een Boeing 747-400 full pax. Vlucht zou vertrekken om 23:59 uur en om 05:54 uur de volgende dag in Amsterdam aankomen. De stoel die ik van tevoren had uitgekozen was 77A, een exit seat in de business class op het bovendek, veel ruimer wordt het niet.

Nou had ik niet veel zin in deze lange vliegreis, dus ik ging niet met een lekker gevoel naar het vliegveld. Aangekomen liep het allemaal soepel, ik kon gelijk geholpen worden aan mijn boarding pass en tot mijn verbazing kreeg ik ook nog fast track pass, wat betekent dat je niet in een lange rij hoeft aan te sluiten voor de douane formaliteiten, maar dat je via een aparte lane er binnen vijf minuten doorheen bent. Mijn humeur was alweer wat beter, wat weer gauw teniet werd gedaan bij mijn aankomst in de SkyTeam Lounge. Het was er benauwd en vrij druk, een stil plekje opzoeken kan je daar wel vergeten.

Rond 23:15 uur richting mijn gate gelopen, waar bijna iedereen al klaar zat om te boarden. Dat boarden begon om 23:30 uur, op de voor KLM ongewone ordelijke wijze, dus ik zat snel op mijn stoel met een drankje erbij. Ik was nog steeds niet al te vrolijk dus een glaasje champagne moest mij daarbij helpen. De piloot kwam rond vertrektijd met het redelijk bekende verhaal voor al dit soort vluchten, dat het vertrek iets was vertraagd in verband met drukte van het vliegverkeer boven Afghanistan.

Uiteindelijk vertrokken we ongeveer een kwartier te laat dat viel best mee. We zijn in een zuidoostelijke richting vertrokken en daarna met een scherpe bocht rechtsom over Bangkok richting Nederland vertrokken. Met een vliegtijd van elf uur en tien minuten zouden we nog op tijd aankomen. Na ongeveer twintig minuten gingen de verlichting ‘stoelriemen aan’ uit en konden de flight attendants onze drankjes en eten gereedmaken. Eerst een drankje met een bakje pinda's, goed verzorgd verder, daarna de keuze tussen een koude snelle maaltijd, of een warme maaltijd. Ik koos voor de red snapper en die heeft me heerlijk gesmaakt. Ondertussen had ik nog twee glaasjes whisky cola op en begon mijn humeur ook wat op te klaren.

Het inflight entertainment is redelijk te noemen, een aantal recente films en daarnaast ook films op thema, en een hoop diverse soorten televisieseries. Direct na eten ben ik gaan liggen om te kijken of ik kon slapen, het gevolg was dat ik wakker werd toen men het ontbijt al aan het serveren was. Dat kan toch niet aan de goede stoel hebben gelegen? Begrijp me niet verkeerd, in vergelijking met economy zijn het geweldige stoelen, maar in vergelijking met de business class bij diverse andere luchtvaartmaatschappijen, zijn de stoelen het net niet. Je glijdt er makkelijk af en ze zijn wat te hard naar mijn idee, stoelen krijgen net een zesje.

Afijn, voor ontbijt had ik het hartige gedeelte gekozen, dit is nog steeds hetzelfde soort als men tien jaar geleden ook serveerde. Niks mis mee, want het is een prima ontbijt, en wat goed is moet je niet veranderen! Nadat het ontbijt op was, maakten we ons op voor de landing, en om 05:35 uur maakten we contact met de landingsbaan. Dat lijkt twintig minuten te vroeg, maar gelukkig landden we op de Polderbaan, en dan duurt het nog twintig minuten voor je aan de gate staat. Exact op schema aankomst tijd stonden we aan de gate. En dat is het mooie van Schiphol, om 05:54 uur aan de gate, om 06:25 uur zat ik al in mijn huurauto. Dat scheelt als je alleen handbagage bij je hebt.

Al met al was het een geslaagde vlucht inclusief vertrek en aankomst. Vriendelijke attente bemanning, vrij zakelijk maar niks mis mee.

Ik geef een 8,5 voor deze vlucht, ook omdat ik zo lekker geslapen heb!

Naam bij de redactie bekend.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020