KLM Kuala Lumpur – Amsterdam, 26 september 2013

1 oktober 2013

Het laatste stuk van mijn Down Under reis was ik geboekt op de KL 810 van 26 september van 23.20 lokale tijd in Kuala Lumpur. Doordat mijn voorgaande vlucht mooi op tijd was geland, had ik nog even tijd om wat te shoppen en de KLM lounge te bezoeken. Dit was geen verdeeld genoegen. Vol, warm en matig ruikend eten. Na een blikje tonic en het wegwerken van wat e-mails via de goed werkende Wi-Fi ben ik snel nog wat gaan lopen.

Er was wederom voor mij een Economy Comfort stoel geboekt. Dat is normaal gesproken wel prettig vanwege de extra beenruimte. Ik had stoel 11C gekregen. Deze stoel staat echter versprongen achter de rijen 9 en 10. Stoel 11C staat door de vorm van de B777-300 en de verspringing achter 10C half achter deze stoel. Met geen mogelijkheid kun je dan je linker been goed neer zetten. Het Economy Comfort van deze stoel was dus weggegooid geld. De stevige stewardess erkende het probleem maar kon er niets aan doen. De kist zat volledig vol. Ze vermeldde nog wel dat het probleem zich in de B777-200 niet voordeed. (tja daar koop je dan niets voor! Leuk om te weten maar dat is dan ook alles).

Door de verspringing van 2 naar 3 stoelen zou gedurende de ruim twaalf uur durende vlucht nog menige botsing plaatsvinden tussen: trolley – stewardess – mijn benen. Kortom dit was een nare slechte plaats waarbij je ook je spullen niet kon wegbergen omdat je geen stoelzak voor je had en het tafeltje weer erg klein was. Ook het beeldscherm dat uit de stoel geklapt moest worden was veel kleiner dan de schermen in de rugleuningen van de vaste stoelen.

De bemanning op de vlucht was stug. De twee pursers (de 4 banders met en zonder oranje bandje) hadden een soort van onenigheid met elkaar en alles verliep moeizaam. De heren hadden het ook te druk om zich überhaupt met de passagiers te bemoeien. Normaal gesproken word je als FB Goldmember nog wel eens met je naam aangesproken maar ook dat was op deze vlucht met deze bemanning te veel moeite. Blijkbaar hadden er voor mij al andere passagiers geklaagd want anderhalve dag na thuiskomst kreeg ik van de KLM zelf al een e-mail met de vraag hoe mijn bevindingen van deze vlucht waren. De vragen richtten zich specifiek op de door mij net beschreven zaken. Over de stoel heb ik zelf nog een klacht naar de KLM gestuurd. Binnen 5 dagen is mij antwoord toegezegd.

De maaltijden waren prima (hoofdmaaltijd: kip met pasta, ontbijt: stevige omelet en yoghurt), de wijn en cognac waren goed, de koffie was redelijk en gedurende de hele nacht was er voldoende water en versnaperingen te verkrijgen. Het filmaanbod was prima: de film “Daglicht” naar het boek van Marion Pauw was goed. (Thuis bleken wij het boek al te hebben, dat was mij dus ontschoten). Na de ellenlange zit te hebben volbracht, landden wij om 05.55 op Schiphol. Ik kon snel met de Privium kaart langs de Marechaussee. Mijn koffer was er binnen 15 minuten. De bus naar P3 stond op mij te wachten en om 07.50 zat ik thuis aan de koffie. Het laatste stuk op vaste bodem was dus eigenlijk het beste stuk van de reis.
Mijn waardering voor deze KLM vlucht: 4.

E. Niemeijer

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019