KLM: Londen Heathrow - Amsterdam, 6 mei 2011

11 mei 2011

Op 6 mei zouden we weer terugvliegen naar Amsterdam met vlucht KL1022 van 17.10 uur. Ik had op donderdagmiddag 5 mei al ingecheckt, zag dat we weer op de plekken DEF zaten en hoopte ook dit keer het beste. Omdat onze dochter inmiddels ziek was geworden, besloten we een beetje op tijd richting Heathrow te gaan. Dat bleek maar goed ook, want de metro naar LHR reed ook niet zo vaak als dat deze zou moeten doen.

Enfin, bij het afgeven van onze bagage op Heathrow brak er bij de balie lichte paniek uit: onze vlucht bleek geannuleerd te zijn! We beschikken over een flying bluenummer en dan weet men ons altijd via de mail te vinden om te laten weten dat je kunt inchecken, maar nu hadden we compleet geen bericht van de KLM gehad! Als troost werden we op de vlucht van 18.30 uur naar Amsterdam gezet, maar met een zieke dochter zagen we dat toch niet zitten. We werden doorgestuurd naar ticketcenter 4 van de luchthaven en vroegen of we op de vlucht van 16.10 uur mee konden. Nee, dat kon niet. Alle vluchten zaten vol! Ja logisch, als er opeens een vlucht tussen uit wordt gehaald!

Desalniettemin werden we wel op de standby- lijst voor de eerdere vlucht gezet en daarvoor moet wel apart worden ingecheckt. Met boardingpassen waarop nog geen stoelresevering staat, ga je dan de douane door en ook dat werd een ramp: mijn rugtas werd geheel binnenstebuiten gekeerd, omdat ik vergeten had dat ik een tube zalf in een vakje had zitten en die tube zat niet in een plastic zakje! Vorig jaar naar Orlando had ik zelfs nog een flesje lenzenvloeistof in dat vak zitten en zelfs dat zat niet verpakt: geen haan die er naar kraaide. En nu werd de hele inhoud van de tas over diverse bakjes verdeeld en moest dat weer apart door de scan. Toegegeven, men houdt elkaar daar wel bezig.

We liepen naar gate 15 en moesten wachten tot de incheck dicht was. Om kwart voor vier kwam dan toch het verlossende bericht dat we met de vlucht van 16.10 uur mee konden. Dit betrof de KL 1020, uitgevoerd met een 737-400. Dochter zat op rij 3F, ik op 3A en mijn man op 5C. Kijk, daar is toch weer het goede lettertje C! Bij binnenkomst bleken de dames nog net in de economy-plus klasse te zitten en vanaf rij vier had men voor economy class plekken gereserveerd. Mijn man had dus wel extra beenruimte, maar kreeg niet de luxe service.

Om 16.10 uur reed het toestel weg van de gate en ook hier een stukje rijden, vervolgens wachten op de take-off (het was druk en we stonden als achtste toestel in de rij) en al snel waren we op 23000 feet. Ik kreeg ook de economy-plus service en mocht genieten van gazpacho met amandeltjes, een salade met geroosterde kip, pijnboompitten, gegrilde groenten en een dressing, een vers broodje en vanillemousse. Ik moet zeggen, het smaakte mij zeer goed! Nou had de KLM in februari 2011 zowel bij mijn dochter als bij mij (conform hun beleid) zo'n 10000 miles afgeschreven, dus wij vonden dat we terecht in de economy-plus klasse waren gezet, om deze punten te mogen compenseren. Om 18.05 uur landden we na een zeer rustige vlucht op Schiphol. Tijdens de landing was al doorgegeven dat we op gate D23 zouden aankomen en dat de bagage op band 11 terug te vinden is, dus een prima service!

Ik geef deze vlucht natuurlijk een 10! Hoewel het nog beter was geweest, als de KLM ons van tevoren had medegedeeld dat onze oorspronkelijke vlucht geannuleerd was en ons de mogelijkheid had geboden zelf voor een andere vlucht te kiezen.

A. De Vries

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020