KLM: Madrid - Amsterdam, 12 juni 2013

24 juni 2013

Na een paar hele prettige dagen in Madrid melden wij ons om 15:15 uur in de vertrekhal om in te checken voor de terugvlucht naar Amsterdam. Omdat de verkeersleiders in Frankrijk zo nodig weer eens moesten staken, was het vliegverkeer in het Europese luchtruim aardig in de war geraakt. Ook wij werden gedupeerd. Want onze vlucht met schematijd van 17:15 uur bleek te zijn geannuleerd. Daar sta je dan. En met ons vele andere passagiers. Velen van hen gebruiken Schiphol als transferhaven en zagen hun zorgvuldig geplande reis de mist ingaan. Zouden die stakende verkeersleiders, zo vroeg ik mij op dat moment af, snappen wat voor ellende zij veroorzaakten voor die passagiers? Passagiers die de reden van deze staking, wat die ook mocht zijn, toch niet kunnen verhelpen.

We kregen het bericht ons te melden bij de incheckbalie en tot onze grote verrassing konden wij nog worden overgeboekt naar de KL 1702. Deze vlucht had oorspronkelijk om 13:00 uur moeten vertrekken, maar stond nog aan de gate E 69. De verwachting was op dat moment, dat deze vlucht om 18:00 uur zou kunnen vertrekken. Na het passeren van de securitycheck wandelde wij richting onze gate. Daar troffen we onze medepassagiers, die dus al vanaf een uur of 12:00 daar rondhingen. Om 17:00 uur komt er plotseling beweging in de groep en start het boarden. Het vliegtuig stroomt snel vol en dan neemt de gezagvoerder direct het woord. Hij heeft toestemming om om 18:00 uur te vertrekken, maar is het boarden al gestart in de hoop, toch nog eerder weg te kunnen. Hij biedt zijn excuses voor de vertraging, maar dat hoeft voor mij niet. Hij kan er immers niets aan doen.

Om 17:40 wordt gestart met de push back. Het is ook op de luchthaven van Madrid soms een lange weg naar de startbaan. Maar als we daar tegen 18:00 uur aankomen, kan ook gelijk het gas er op en gaan we eindelijk richting Amsterdam. Verwachtte vluchttijd 2 uur. Over de vlucht zijn geen bijzonderheden te melden. De flight attendants doen geroutineerd datgene wat ze moeten doen. Er wordt een broodje geserveerd, mijn echtgenote neemt een wijntje en ik kies een biertje. Vanuit de cockpit verzorgt de 1e officier in het Nederlands, Engels en Spaans nadere informatie over de situatie bij aankomst.

Om 20:00 uur landen we op de Polderbaan en starten wij het taxiën naar het platform. Voor de passagiers die nog een volgende vlucht moeten halen, kan dit niet snel genoeg. Zoals voor mijn buurvrouw die 30 minuten heeft om haar vlucht te halen, die vertrek van gate F 07. Zij moet naar Taiwan. Nog een hele trip dus. Daarbij heeft zij ook nog de pech achterin het vliegtuig te zitten op rij 28. Wij stappen uit via D 57 en dat is de laatste gate van de D pier. Dus het zit haar niet mee. Als wij later door de pier lopen constateren wij dat de rolbanden die het wandelen over grote afstand moeten veraangenamen en bespoedigen niet werken. Nog een tegenvaller voor haar.

Wij maken als het even kan geen gebruik van de toiletten aan boord. Maar pakken indien nodig de eerste toiletten die we tegenkomen op de luchthaven. Dus ook deze keer. Helaas voor Schiphol, maar na de defecte rolbanden ook hier geen goede referentie. De door ons bezochte toiletten in die D pier zijn deze avond zowel voor mannen als voor vrouwen ronduit smerig. In het damestoilet ontbreekt bovendien het papier en de bril is nat. En dat voor de beste luchthaven van Europa.

De bagage afhandeling gaat lekker snel en rond 20:45 lopen we het NS station op en pakken daar de intercity richting huis.

Kwaliteit vlucht: 8
Bemanning: 8
Complimenten voor het opvangen na annuleren vlucht.
Schiphol geen voldoende, dat moet beter.

C. Willemsen

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019