KLM: Manila - Amsterdam, 27 december 2010

29 december 2010

In tegenstelling tot de heenvlucht was deze retourvlucht naar Amsterdam stukken beter. Voor schematijd vertrokken en ondanks de enorme tegenwind toch nog op schematijd aangekomen ook. Voor mijn idee krijg je in de 772 (777 200ER) iets minder gauw last van claustrofobie dan de op de heenreis gebruikte 773 (777-300ER).

Of het nu komt door 3-3-3 opstelling (777-200) of 3-4-3 (777-300) het voelde in ieder geval een stuk beter, maar ik zou geen echte Hollander zijn als ik tenminste niet iets te zeuren heb.

Tijdens de gehele vlucht was het bloed en bloedheet in de cabine en verbrande je bijna je handen aan de gesloten windowcovers. Bekend trucje from the flightdeck om iedereen een beetje mak te houden?

Ook was er net als op de heenreis het bekende probleem dat voor passagiers die later hun eten kregen geserveerd er geen keuze meer was in de maaltijd. En of ze het nu lekker vonden of niet: ze moesten het doen met de "overgebleven" maaltijd, in dit geval wederom noodles. Nu denkt KLM wellicht dat noodles op deze vlucht meer worden genuttigd dan beef maar dat is toch niet helemaal waar. Aziaten eten al noodles genoeg en dus eet de meerderheid der Aziaten aan boord beef, met als gevolg dat er voor vele Europeanen niets anders op zit dan niets of iets, dus noodles, te eten. Erg jammer.

Het inflight entertainment system had jammer genoeg steeds de neiging om aan te gaan als je ging verzitten omdat je kennelijk hierbij steeds het systeem activeerde.

Het personeel op deze vlucht was vriendelijk, doch was ik ietwat verbaasd over de hoeveelheid stewards aan boord. Meestal zijn de stewardessen in de meerderheid maar deze keer was de verdeling fifty fifty.

De flightcrew zag er dit keer keurig verzorgd uit en de captain was informatief en prima verstaanbaar terwijl dit laatste nogal eens te wensen overlaat.

Al met al een score van 7,5.

D. Groen van Prinsterer

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019