Lufthansa: Amsterdam-Chicago, 19 mei 2011

23 juni 2011

Al jaren lang een trouwe Lufthansa-klant en al vanaf het begin van mijn eerste vlucht met hun ook deelnemer van hun frequent flyer programma "Miles & More". Meestal gebruikte ik mijn verzamelde mijlen voor upgrades maar nu besloot ik op twee First Class tickets te "kopen" naar Chicago, een stad waar ik wel al eens was overgestapt op een binnenlandse vlucht maar nog nooit echt was geweest.

Awardreizen boeken is bij Miles & More relatief eenvoudig en in tegenstelling tot andere loyaliteitsporgramma’s is de keuze vaak erg ruim en zodoende waren er al snel passende reisdata voor ons gevonden.

Op donderdag 19 mei meldden wij ons ruim op tijd op Schiphol en werd onze bagage snel en efficiënt ingecheckt. Aangezien Lufthansa op Schiphol geen aparte First Class incheckbalie kent werden wij afgehandeld bij de Business Class balie en was er niet te veel poespas. Snel, efficiënt en vriendelijk. Lufthansa-vluchten vanaf Amsterdam zijn alleen Europa-vluchten en kennen derhalve geen First Class en daarom was onze eerste stretch dan ook in de Business. Nadat we via de snelle rij door de security waren gegaan, begaven we ons naar de lounge waar we een krantje hebben gelezen en wat gedronken. Daarna begaven wij ons netjes op tijd naar de gate.

Nadat wij aan boord waren gegaan van de Airbus A320 (snap niet waarom KLM niet met deze voor passagiers toch zeer comfortabele toestellen vliegt) verlieten we netjes op tijd de gate en gingen we op weg naar de startbaan. Welke startbaan het was weet ik niet, wel dat ie van beton was.

Eenmaal opgestegen en op kruishoogte aangekomen, kwam de purser ons een drankje aanbieden. Mijn reisgenoot bliefde een glaasje sekt (zelfs wel drie op deze toch korte vlucht) en samen toosten we op een goede vakantie. De bemanning was uitermate efficiënt en vriendelijk en al snel volgde de maaltijd. Omdat bij Lufthansa al jarenlang de middelste stoel in de Business Class vrij wordt gehouden was het een comfortabele vlucht van ongeveer 45 minuten zonder al te veel noemenswaardigheden. We landden rustig op Frankfurt.

Limousine
Frankfurt behoort tot één van de drukste luchthavens binnen Europa en daarom is er niet voor ieder aankomend of vertrekkend toestel een plaats aan een gate en ook wij werden op het platform geparkeerd. Voor ons geen probleem want omdat wij de volgende stretch First zouden vliegen, werden wij door een chauffeur en chique Mercedes-limousine onder aan de vliegtuigtrap opgewacht en netjes bij de terminal afgeleverd. Daar aangekomen besloten wij te kiezen voor de nieuwe First Class lounge en liepen het kleine stukje buitenom in de zon, wat ons toch meer deed zweten dan verwacht.

Aangekomen bij de First Class Lounge liet Lufthansa zich van haar beste kant zien. Een allervriendelijkste jongedame verwelkomde ons (haar naambordje gaf prijs dat ze een “Personal Assistant” was) en loodste ons efficiënt door de security heen, checkte nog wat bagage voor ons in en leidde ons naar de lounge. In deze zeer ruime en luxueuze ruimte wachtten ons in een oase van rust diverse zithoeken, een rokerslounge, een grote bar en een restaurant. Aangezien we door het warme weer op Frankfurt beiden wat zweterig waren geworden, besloten we eerst gebruik te maken van de spa en ons lekker te douchen en verder op te frissen. Na een half uurtje badderen (mijn reisgenoot nam daadwerkelijk een bad) begaven we ons naar het restaurant en hebben we heerlijk uitgebreid gedineerd (a la carte vier gangen) terwijl ondertussen de Personal Assistant alle douanezaken voor ons regelde. Ongeveer dertig minuten voor vertrek werden we naar wederom een Duitse limousine geleid en naar de gate gereden waar de boarding uitermate efficiënt, vriendelijk en gastvrij verliep.

Aangekomen in de First Class cabine werden we opgewacht door drie zeer vriendelijke stewardessen die we maar meteen vriendelijk de hand hebben geschud, ons netjes hebben voorgesteld (met voornaam) en vriendelijk hebben verzocht allerlei beleefdheden tijdens de aankomende negen uur achterwege te laten en ons gewoon bij de voornaam te noemen. Dit was natuurlijk meteen een ijsbreker en er was werkelijk waar geen spoor van Duitse gereserveerdheid (een Nederlands sprookje). We hebben ze ook meteen verteld dat wij normaal gewoon business vliegen en bij hun te gast waren “op onze punten” dus ook geen onnodige poespas verwachtte. Het werd meteen een vrolijke bedoeling in de First. Een van de stewardessen vertelde ons dat ze uit Nederland kwam, net als één van de pursers aan boord en divers andere cabinepersoneel alsook de First Officer. Die laatste kwam later ook nog even langs voor een babbeltje nadat ze had gehoord dat er twee (gezellige) landgenoten in de cabine zaten.

Verwend
Qua service niets dan lof. Hervorragend, zoals de Duitsers zeggen. Perfect eten en drinken en super bediening! Ook al hadden we al uitgebreid gegeten in de lounge, ook hier hebben we maar een vorkje mee geprikt want het zag er werkelijk allemaal té lekker uit om te laten staan. We werden dan ook vreselijk verwend door de dames aan boord en niets was ze te veel en de gehele reis werden we bij onze voornaam aangesproken zonder dat ze uit hun rol vielen.

Na ongeveer 3,5 uur in de lucht werden onze bedden opgemaakt. In de Boeing 747 van Lufthansa heeft iedere passagier naast een eigen stoel ook een eigen bed. Hoewel het voor ons nog niet echt bedtijd was, hebben we toch heerlijk een paar uur geslapen.

Na het slapen kregen we nog een uitgebreid “ontbijt” dat gezien de tijd in de VS bestond uit een rijke keuze warme en koude gerechten. Ik kon echt geen eten meer zien en hield het bij wat brood en kaas. Ook nu was de service weer perfect en we hebben onze dank dan ook laten blijken door dit persoonlijk te vertellen aan de purser en een formulier in te vullen om ons te bedanken.

Helaas komt aan al het goede eens een einde, en ook wij landden netjes op schematijd in Chicago. Nadat we onze jassen kregen uitgereikt en uitgebreid afscheid hadden genomen van de bemanning en ze nogmaals hartelijk hebben bedankt mochten wij (met de zes andere First Class passagiers) als eerste van boord en was onze belevenis voorbij.

Omdat ik nooit een 10 geef, geef ik Lufthansa en haar bemanning een 9,9. Werkelijk top en niet te evenaren…

Alleen jammer dat mijn koffer nooit is aangekomen.

E.B.

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019