Malev: Amsterdam - Boedapest, 9 april 2007

9 april 2007
Het was een zonnige Tweede Paasdag, en ik vloog met Malév van Schiphol naar Boedapest. Op weg naar de luchthaven was er nog geen vuiltje aan de lucht. Een zowat lege snelweg (ondanks de verkeerswaarschuwingen), snel inchecken via de zuilen van KLM (die een codeshare heeft op deze route) en gate D26 was al om 8.30 bereikt. Ruim op tijd dus, want vlucht MA611 zou pas om 10.00 vertrekken.

Na een toiletbezoek keerde ik terug naar de gate, waar inmiddels op de borden stond dat de vlucht vertraagd was tot 11.00. Erg onprettig, aangezien ik in Boedapest slechts 2,5 uur zou hebben om mijn aansluitende vlucht te halen. Ook werd de vertraging niet omgeroepen, zo bleek uit navraag bij enkele medepassagiers, die tijdens mijn korte afwezigheid nog in de wachtruimte bij de gate waren blijven zitten. Uiteindelijk steeg onze Boeing 737-700 om exact 11.30 op vanaf de Kaagbaan.

Het interieur in het toestel was erg verzorgd. Buiten het feit dat de vlucht niet vol was, en ik daardoor drie stoelen voor mezelf had, waren de stoelen erg comfortabel. De zitplaatsen zijn in beide klasses voorzien van een lederen bekleding. Een opvallend en leuk detail is dat Malév het toestel van binnen had voorzien van foto’s uit de historie van de maatschappij.

Binnen een half uur na vertrek begon het cabinepersoneel, dat overigens netjes gekleed was, met het verstrekken van de maaltijden. De passagiers kregen een doosje met daarin een reep en het bestek. Daarnaast werd een warm broodje kip geserveerd. Om te drinken kon gekozen worden uit koffie, thee en frisdrank of een lichte alcoholische drank.

Malév maakt er overigens geen geheim van dat zij op 1 april, net een week geleden dus, is toegetreden tot luchtvaartalliantie oneworld. In de veiligheidsvideo en reclamefilmpjes, op de etensbakjes en in het inflight magazine staat op veel plaatsen het oneworld logo vermeld. Het inflight magazine is overigens ook qua informatie erg up to date, aangezien er elke maand een nieuwe editie verschijnt. Zo is de vlootinformatie aangevuld met het feit dat eind maart een van KLM overgenomen Boeing 767-300ER voor de lange afstand in gebruik is genomen.

Het inflight entertainment voor de vlucht bestond uit een promotiefilmpje voor de bestemmingen van Malév. Op de radiokanalen was, naast het geluid behorend bij het filmpje, niets te beluisteren.

De vlucht landde om 13.05 op de luchthaven van Boedapest. Daar werden de passagiers per bus naar de terminal vervoerd. Eenmaal in de terminal moest ik naar de servicebalie om de boarding pass voor mijn aansluitende vlucht op te halen. Dit duurde allemaal erg lang, maar uiteindelijk kon ik op tijd doorvliegen naar China.

Als eindcijfer voor deze vlucht zou ik een 7,5 willen geven.

Klaas-Jan van Woerkom, redacteur Luchtvaartnieuws.nl

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020