OLT: Bremerhaven - Helgoland, 3 april 2006

3 april 2006
Maandag 3 april 2006. Met goed gemoed vroeg mijn hotel in Bremen verlaten om vanuit Bremerhaven de oversteek te maken naar Helgoland met een Britten Norman Islander van de Ostfriesische Lufttransport GmbH, vlucht OL 072. Voor kenners een piepklein vliegtuigje maar noodzakelijk voor een landingsbaan van 150 meter.

Windkracht 7 deed de piloot niet verbleken en na een korte veiligheidsinstructie voor de drie aanwezige passagiers óp naar dit wonderschone eiland met z'n rode rotsen en ontelbare vogels. Normaal 25 minuten vliegduur echter de NAVO meende een grote vlootoefening te moeten houden hetgeen ons vliegtuig enigszins langer hotsend en botsend in de lucht hield.

Maar daar stond wel wat tegenover omdat we voor de toestemming tot landen kwam over de Robbenbank vlogen op een hoogte van ongeveer 150 meter en daar honderden gewone zeehonden en kegelrobben konden waarnemen. Toen de NAVO vliegtuigen (ex-Nederlandse Orions, Britse C-130 Hercules en Duitse Transall's hun rondvluchtjes boven Helgoland hadden beëindigd werd perfect geland op het minibaantje van het nabij Helgoland gelegen 'Düne'.

De koffie stond klaar in het kleine restaurant en vandaar met de OLT-bus naar het veerbootje om naar het hoofdeiland te varen. Het zal duidelijk zijn dat er slechts één vervoersklasse is, geen entertainment (hoewel... de robben!) en geen eten of drank.

Maar die ene piloot maakte alles goed en verdient een cijfer 10! terug op vrijdag, precies op tijd in Bremerhaven, OLT zorgde voor een taxi naar het station en op weg naar Bremen om daar de KLM Cityhopper naar Amsterdam te nemen.

OLT kan bij mij niet meer stuk; Helgoland overigens ook niet.

J.H. Moerkerk

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen