Ryanair: Eindhoven - Malta, 24 februari 2011

16 juni 2011

Op 24 februari vertrok ik vanaf Eindhoven Airport voor een 6-maand durende stage in Malta. De maatschappij die mij zou vervoeren naar Malta Luqa International Airport was Ryanair. En dit zou tevens ook mijn eerste ervaring betreffen. Het one-way ticket was online aangeschaft tegen een prijs van afgerond €98,-. Dit is inclusief extra bagage gezien Ryanair de reiziger beperkt met 10kg handbagage, Er zijn meerdere opties om naar de eindbestemming te reizen maar in dit geval was de low cost carrier de goedkoopste optie.

Aangekomen op Eindhoven Airport bevond ik mij richting incheck balie voor het afgeven van mijn bagage want inchecken was de avond van te voren online al gedaan. Eindhoven Airport is een kleine luchthaven met weinig vertier dus ik bevond me snel naar de securty check alvorens in mijn weg vervolgde naar de aangegeven gate.

Wachtend om op geroepen te worden om te boarden voor vlucht FR3476 met een departure tijd van 10.40 dacht ik dat het toestel, een Airbus A320-200 vertraging zou hebben. Dit bleek niet zo te zijn dus mijn eerste positieve ervaring met deze maatschappij was geboekt.

Nadat de grondstewardess de passagiers vroeg om te gaan boarden vervolgde ik mijn naar het toestel. Na plaats te hebben genomen in Economy class aan de raamzijde ging het toestel richting startbaan. Na geprobeerd te luisteren naar de veiligheidsinstructies van de flight attendant met een zwaar Iers accent maakte het toestel zich klaar voor take-off. Deze verliep soepel en er bevonden zich geen problemen.

De stoel waarin ik zat was comfortabel en goed te noemen naar low cost airlines normen. Tegenvaller was de felle gele kleur in het interieur die irritant werd na een korte tijd.

De vlucht ging de eerste 30 minuten soepel totdat het toestel tot aan landing de gehele tijd turbulentie ondervond. De captain liet het toestel meerdere malen stijgen en dalen en dit was vervelend gezien het mij hoofdpijn bezorgde. Afleiding zoeken ging niet want er was geen in-flight entertainment aanwezig. Er werden wel magazines aangeboden met soms leuke informatie.

De flight attendants waren vriendelijk en attent maar je merkte wel dat ze onder druk werkten Dit was te merken toen mijn reisgezelschap vroeg om een zakje omdat zei zich niet lekker voelde. Dit duurde enige tijd en we moesten het 2 maal vragen. Dit was geen groot probleem gezien ik bekend ben met de werkdruk van deze maatschappij.

Na een 2,5 durende vlucht landen we om 13.15 op Malta. De aankomsttijd op mijn ticket gaf 13.45 aan. De landing was zacht en ik was blij dat ik het toestel mocht verlaten en de mogelijkheid om een lunch te nuttigen gezien deze door de korte vluchttijd niet aan boord werd aangeboden.

Al me al zijn mijn ervaring met Ryanair niet positief. Volgende keer wanneer ik deze keuze heb uit Ryanair en overige maatschappijen betaal ik liever iets meer voor mijn ticket dan te kiezen voor de “you get what you pay for” tarieven van Ryanair.

Deze vlucht krijgt van mij een magere 5.

J. Kessen

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020