Spanair: Madrid - Palma de Mallorca, 28 november 2010

29 september 2011

Gezien mijn redelijke vroege vertrek uit Mallorca, moest ik opzoek naar een vroege vlucht van Madrid naar Mallorca. Na een korte vergelijking bleken zowel Spanair als Air Europa een vlucht te hebben die rond acht uur uit Madrid vertrekt. Om weer eens met Air Europa op pad te gaan, heb ik voor hun gekozen.

In de week voor vertrek heb ik de gewoonte om de tijden van m’n vluchten te controleren. Hierbij kon ik mijn vlucht niet meer vinden op de website van Air Europa. Nadat ik de vlucht wel gevonden had op de site van SkyTeam (de alliantie waar Air Europa ook deelnemer van is) geloofde ik het wel, ik had tenslotte ook geen mail gehad van een wijziging.

Helaas werd ik vier dagen voor vertrek gebeld door Air Europa dat de vlucht van acht uur was geannuleerd en dat ik nu om tien uur zou vertrekken naar Mallorca. Ja, en dat was dus te laat om m'n aansluitende vlucht te halen.

Snel de site van Spanair geraadpleegd en gelukkig vertrok er van hun nog wel een toestel rond acht uur. En nog belangrijker: er waren nog stoelen vrij! De prijs bleek ook erg mee te vallen en dus had ik voor in totaal 34 euro een vlucht naar Mallorca.

Aansluitend heb ik contact opgenomen met Air Europa en de reservering geannuleerd. Wat ik netjes vond is dat ik de volledige ticketprijs retour kreeg.

Rijen
Op de dag van vertrek was ik rond halfzeven op de luchthaven van Madrid. Bij de incheck balies stonden al enorme rijen. Alleen bij de selfservice incheckautomaten stond niemand. Nadat ik hier in een paar minuten m'n boarding pass had geprint kon ik direct mijn ruimbagage afgeven. Nu snel door de controle heen om m'n ontbijt te nuttigen. Toen de tijd daar was, ben ik richting de gate gewandeld waar ik nog een kleine tien minuten mocht wachten voordat we daadwerkelijk konden instappen. Toen het instappen begon werd er door de aanwezige passagiers een nette rij gevormd en rustig werden de instapkaarten gecontroleerd.

Eenmaal in de aviobrug lopend werden we halverwege naar rechts geleid de trap af en de bus in. Niet echt verwacht en niet erg. Zeker niet omdat er ook een toestel aan het einde van de aviobrug stond geparkeerd. Nadat de bus vol was werden we getrakteerd met een lange tour over het platform heen. Uiteindelijk stopten we bij een MD-82. Via de trappen liepen we het toestel in waar het cabinepersoneel iedereen welkom heette. Dat het toestel de hele nacht niet veel gedaan had werd snel duidelijk. Het was binnen kouder als buiten en het had vannacht met een -3 gevroren dus met de jassen aan nam iedereen plaats.

Ik had wederom de mazzel om een stoel te hebben bij de nooduitgang. Mijn beenruimte was ongeveer een meter, ruim voldoende dus. De stoelen zijn voorzien van lederen bekleding en zitten comfortabel.

Op leeftijd
Nadat de bemanning de safety instructie had uitgevoerd kregen we een extra instructie over de werking van de nooduitgang. Na een taxirit konden we snel opstijgen en zetten we koers richting Mallorca. Hoewel de MD's al redelijk op leeftijd zijn en langzaam uitgefaseerd worden bij Spanair blijven het heerlijke toestellen om als passagier mee te vliegen.

Nadat we onze kruishoogte hadden bereikt startte de crew met de drankronde. Ook Spanair deelt drinken en eten uit tegen betaling. Omdat ik in de terminal al ontbeten had heb ik niks genomen.

De rest van de vlucht was niet noemenswaardig.

Na iets meer dan een uur werd de daling ingezet en vijftien à twintig minuten later stonden we aan de gate. Na een wandeling door de terminal was het nog een twintig minuten wachten op de bagage. Daarna snel door naar de incheckbalie voor m'n aansluitende vlucht.

Overall genomen was een prima vlucht, op zich niet bijzonder maar voor 34 euro waar voor je geld.

Waardering een 8

Inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019