Swiss: Valencia - Amsterdam, 20 augustus 2011

18 oktober 2011

Op zaterdag 20 augustus stond mijn terugvlucht gepland. Ik vloog met Swiss van Valencia naar Amsterdam via Zurich. Om 9.40 uur zou onze vlucht vertrekken. Al ruim op tijd in Valencia aangekomen, Valencia is een erg fijn groot vliegveld, en een van mijn favoriete! Na een snelle security check door naar de gate gelopen, waar ik ons vliegtuig 35 minuten voor vertrek zag landen. Na een snelle boarding die op tijd was gestart, zat iedereen vrij snel in het vliegtuig,dat helemaal volzat . De crew, bestaande uit 2 mannelijke en 2 vrouwelijke flight attendants, sprak Engels en Zwitsers, de purser sprak ook Frans en Spaans. In deze talen werden wij welkom aan boord geheten.

Ik zat op Seat 29F, aan het raam. Deze stoel had ik zelf gekozen bij het online inchecken dat vanaf 23 uur voor vertrek kon. In deze Airbus A320 waren een aantal tv’s geplaatst en daar werd ook de veiligheidsvideo op afgespeeld. Iedereen zat 15 minuten voor gepland vertrek op zijn stoel en de crew was klaar om te vertrekken…maar helaas! Na 45 minuten nadat wij ingestapt waren stonden wij nog steeds op onze plek aan de gate. Wel werd er ons een chocolaatje aangeboden, en de piloot heeft ons toegesproken vanuit de cockpit dat er wat problemen waren met betrekking tot het vliegveld, en dus kregen wij geen toestemming om te vertrekken van de toren.

Nadat iedereen al 65 minuten al in het vliegtuig zat te wachten, en dus 50 minuten later dan gepland vertrek kregen wij de toestemming om te vertrekken. Er werden drie vliegtuigen tegelijk van de gate afgeduwd en wij reden in het midden, voor ons was Ryanair (die naar Charleroi vloog) en achter ons Delta (die naar Amerika vloog), maar blijkbaar heeft het ene vliegtuig meer prioriteit dan het andere want Ryanair liet ons voorbijgaan maar zou volgens schema eigenlijk eerder dat ons moeten vertrekken. Hij stopte uiterst links van de weg naar de take off baan, en wij reden hem voorbij. En sloot achter ons weer aan. Een beetje raar, en dat vond niet alleen ik maar ook andere mensen was het opgevallen.

Eindelijk kon onze 1144 km lange vlucht met meer dan 50 minuten vertraging naar Zurich om 10.38u vertrekken. Deze Airbus A320 heeft genoeg beenruimte in de economy class, de crew is erg netjes, en alles word duidelijk in meegedeeld (en je hoort duidelijk wat de crew zegt, dat is vaak ook niet zo) we kregen een croissant, yoghurtje, keuze uit koffie/thee en een glaasje fris(keuze uit
jus d’orange, cola, Fanta, water, appelsap. We vlogen langs de Spaanse kust naar boven, Valencia -Barcelona- Perpignan- tussen Clermond-Ferrand en Marseille door- langs Geneve door naar Zurich. Na een dik half uur vlogen we erg hoog, z’n 12000 meter (12km) met een snelheid van bijna 900 km/uur, en de buiten temperatuur van -52. Dit kon je allemaal zien via de tv-schermen.

Daarna een lekker chocolaatje en vervolgens werden we toegesproken vanuit de cockpit dat wij Zurich naderde. en we ons naar de stoelen moesten begeven en de riemen vast te doen, dit herhaalde de crew ook nog in andere talen (piloot deed het Engels en Zwitsers).

Tijdens de landing werd op het tv scherm laten zien aan welke gate wij aankwamen, en de gates waar de transfer vluchten vertrokken en hoe laat, er stonden zelfs namen op de schermen dat deze mensen zich moesten melden bij Swiss balie-omdat hun vliegtuig al was vertrokken en dat ze naar een latere vlucht zijn over geboekt.

De landing ging erg goed, was een fijne daling, niet te steil, maar raakten de grond niet al te zacht. Na een stevige remweg, liet de piloot het vliegtuig nog een heel eind door rollen en zetten koers naar de gate B17, nadat de sluis aangekoppeld was en de motoren uit waren kregen wij toestemming op de riemen los te maken, maar omdat wij een dik half uur vertraging hadden bij aankomst in Zurich, hadden veelmensen haast. Veel aansluitende vluchten van Swiss vertrekken tussen 40 minuten en 1 uur na de aankomst van de 1e bestemming, zoals de mensen naast me, die hadden nog maar 10 minuten de tijd voor hun volgende vlucht naar Berlijn. Deze mensen negeerden het 'zitten blijven totdat de motoren uit zijn bevel', want ze stonden al meteen op en liepen naar de deur toe onder het taxiën, Maar de crew begreep waarom en liet deze mensen ook snel uit het vliegtuig, erg netjes!

Dit was ook precies de reden dat ik niet de aansluitende vlucht die 40 minuut na officiële aankomst in Zurich zou vertrekken, en heb daarom een vlucht later gekozen, om deze stress te voorkomen. De vlucht van Zurich naar Amsterdam zou pas om 17.30 uur vetrekken, dus IK had nog genoeg tijd. Zo’n 5 uur! Ik was op de heenweg de stad al gaan verkennen (met de trein) en had een bezoek gebracht aan een betaald panoramaterras, en had toen gezien dat er ook rondleidingen werden gegeven op de luchthaven. Ik was vandaag van plan dat te gaan doen, om de tijd een beetje makkelijker door te komen. De rondleiding kost 8 Zwitserse frank maar is honderdmaal je geld waard! We werden eerst met een grote luxe touringcar naar een plek tussen twee landingsbanen in gebracht, en mochten uit de bus. Hier stonden we op ongeveer 8 meter van de landingsbanen waar we alles zagen landen en opstijgen. Hier hele mooie foto’s gemaakt! Na 20 minuten weer de bus in, en heel Zurich Airport gezien. Van de hangaars, tot de catering, van de sneeuw schuivers tot de privé jets. Deze 1,5 uur was top! Verder nog veel weetjes te horen gekregen, zoals: er werken 24 duizend man personeel op Zurich, en dagelijks word er 4 miljoen liter kerosine getankt.

Daarna Zurich Airport beetje verkend, en om 17.00 uur stond ik bij de gate voor mijn laatste vlucht voor de komende tijd. Ik was van plan om ook nu weer lekker van het vliegen te genieten. De vlucht was gepland te vliegen met een Fokker 100, ik heb ook mijn stoelkeuze gemaakt voor een Fokker 100, maar 25 minuten voor vertrek kwam er een Airbus A320 aanzetten.

De boarding verliep erg vlot. Wel 5 minuutjes later begonnen, maar binnen 10 minuten zat iedereen in een kleine 40 procent gevulde Airbus A320, met vluchtnummer LX734. Ik had dus zoals vele anderen een 3 zitsbank voor mij alleen! Ik zat op seat 15A aan het raam. Om 17.25 uur werden wij van de gate weg geduwd en reden wij in een grote ‘file van vliegtuigen’ (7 stuks) achter elkaar naar de take-off baan. Achter ons reed een KLM (volgens mij een Fokker 100) die ook op weg naar Amsterdam was.

Een kleine 10 minuten later dan gepland konden wij onze 603 km route naar Amsterdam op deze hete dag starten. We zouden er ongeveer een uur en 10 minuten over doen. Na de take-off kregen wij een lekker broodje aangeboden, een bruin pistoletje met augurk, dressing, boter en ham (of kaas). Opdat moment kregen we wat last van turbulentie en werd het serveren van het drinken even uitgesteld. We kregen te maken met wat hevige turbulentie, maar het fasten your seat belts lampje ging toch niet aan, vond ik een beetje vreemd. Ondanks de weinige passagiers, waren er best veel kleine kinderen aan boord, en deze begonnen allemaal te huilen!

Na 20 minuten was de turbulentie over, en kregen de kinderen tegen de schrik een kleinigheidje van een steward. Daarna kregen we het drinken aangeboden, de beker koffie smaakte lekker! We vlogen op een hoogte van 11 kilometer, met een snelheid van 770 km/uur. Wij vlogen vanuit Zurich, over Straatsburg, tussen Luxemburg en Aken door naar de kust, waar we afbogen richting Schiphol. Om half 7 in de avond zetten wij de landing in, en vlogen langs de kustlijn, lange tijd op 500 meter hoogte, uiteindelijk draaien wij boven Noordwijk rechtsaf richting Schiphol! Een zeer rustige landing, de piloot remt rustig het vliegtuig af op de landingsbaan, en wij taxiën naar
de gate!

Om 19.00 uur verlieten wij de Airbus van Swiss via de sluis, waarna we naar de bagage hal liepen. Mijn koffer kwam als een van de eerste, en dat na een lange wachttijd! (meer dan half uur hebben wij bij de bagage band gestaan, maar het was erg druk in deze laatste vakantieweek).

Ik vind Swiss een zeer fijne maatschappij om mee te vliegen, echt een aanrader! Heb zeer fijne vluchten gehad, net als op de heenweg. Cabinepersoneel erg professioneel, genoeg in te checken bagage (handbagage 8 kilo, en ruimbagage 20 kilo), beenruimte erg veel. Service aan boord zeer goed, lekker wat gegeten(gratis). Netjes verzorgd allemaal, de vliegtuigen zien er tip top uit, zijn goed bijgehouden (wat op het oog te zien is dan!). Zeer goede fijne ervaring rijker! Helemaal top!

Ik geef Swiss een dikke 9!

T. van Veghel

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019