transavia.com: Amsterdam - Berlijn Tegel, 17 november 2005

17 november 2005
Mijn vlucht van Amsterdam naar Berlijn-Tegel begon eigenlijk al op de avond van 16 november. Thuis had ik mijzelf via internet ingecheckt, waardoor ik mijn instapkaart al bij aankomst op de luchthaven paraat had. Een enorme tijdsbesparing, zeker aangezien ik alleen handbagage had op deze vlucht. Bovendien kon ik op internet een mooi plekje bij het raam voor mezelf uitzoeken.

Aangekomen op Schiphol verliep alles voorspoedig. Ik kon direct naar de douane lopen (zoals gezegd, ik had geen ruimbagage af te geven op het drop-off point) en stond na een korte wandeling bij gate D87, de verste gate op de D-pier.

Om 6.55 vertrok mijn twee jaar oude Boeing 737-700 als vlucht HV6873 richting Berlijn. De vlucht zou 55 minuten gaan duren, maar door de rit naar de Polderbaan, vanaf de D-pier gezien de verste startbaan op Schiphol, kwam de totale reistijd toch al snel boven een uur.

Eenmaal boven de wolken begon het cabinepersoneel met de verkoop van eten en drinken. Ik koos voor een lekker kopje Cup-a-Soup om deze vroege ochtend rustig te beginnen. Twee euro wel besteed moet ik zeggen.

Na het kopje soep besloot ik nog even te proberen mijn oogjes dicht te doen. De vlucht was bij lange na niet vol; slechts 70 passagiers in een toestel met 149 stoelen. Het geringe passagiersaantal betekende dat vrijwel alle middelste stoelen (de Boeing 737’s van transavia.com hebben een indeling van zes stoelen op een rij, gescheiden door het middenpad) vrij waren. Erg prettig voor de passagier; zo heb je toch iets meer privacy in het toestel. Transavia.com zelf zal waarschijnlijk liever gezien hebben dat alle stoelen opgevuld waren, aangezien een bezettingsgraad van nog geen 47 procent toch wel wat laag is. De beenruimte was overigens vergelijkbaar met andere maatschappijen; niet al te veel ruimte, maar wel doenlijk op een korte vlucht.

Wat me opviel aan deze vlucht was dat er vooral zakenmensen aan boord waren. Blijkbaar heeft transavia.com op deze route geen last van haar imago als vakantievlieger. Door de lage prijzen ten opzichte van full service maatschappijen kiezen zakenreizigers er in het algemeen steeds vaker voor om met een prijsvechter te vliegen. En waarom ook niet? Op een dergelijke korte vlucht als deze zou ik als zakenreiziger niet de luxe van een volledige maaltijd of een laptopaansluiting nodig hebben. Ondanks het feit dat transavia.com een low cost maatschappij is, is er aan boord wel inflight entertainment aanwezig. Er kan gekozen worden uit zeven muziekzenders en twee audiokanalen (een Nederlands en Engels kanaal) om de vertoonde film te volgen. Overigens was er op deze vlucht geen film vanwege de korte reisduur, maar normaliter worden films vertoond op schermen die op diverse plaatsen in de cabine uit het plafond omlaag klappen. Om gebruik te maken van de audiokanalen kan een hoofdtelefoon gekocht worden bij het cabinepersoneel, maar ook de standaard headset van de discman of mp3-speler kan worden ingeplugd.

Na iets meer dan een uur vliegen landden we netjes op een koud en zwaarbewolkt Berlijn-Tegel, waarna mijn reis later verder zou gaan naar Moskou.

Mijn cijfer voor deze vlucht: 7,5

Klaas-Jan van Woerkom, redacteur Luchtvaartnieuws.nl

Dit vluchtverslag maakt onderdeel uit van een serie artikelen over Low Cost Carriers. om meer te lezen over deze special van Luchtvaartnieuws.nl

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2020