Continental Airlines: Amsterdam - Newark - Denver, 12 april 2008

12 april 2008
Voor wat projectwerkzaamheden moest ik voor een week naar Boulder, Colorado. Om wat euro’s te besparen besloot ik op een zaterdagmorgen te vertrekken. Op deze manier zat er een zaterdagnacht in de reis en dat scheelde aanzienlijk in de kosten. Heb ik dan ook voor het goedkoopste ticket gekozen? Nee. British Airways / American Airlines (oneworld) had een nog scherpere prijs, maar die trip zou resulteren in een extra overstap op Londen Heathrow. Dus ik vertrok op zaterdagochtend met vlucht CO 103 met bestemming Newark, om daar over te stappen op vlucht CO 728 naar Denver.

Ik had de vorige dag al via internet ingecheckt en een stoel geselecteerd bij de voorste nooduitgang (8D) van de Economy Class. Niet helemaal tevreden, maar beter dan rij 25 in het midden. Continental is onderdeel van alliantie SkyTeam en mijn Elite Plus status zorgde ervoor dat ik binnen vijf minuten mijn ruimbagage had afgegeven en op weg kon naar de KLM Crown Lounge. Zo heel veel tijd had ik niet, maar een snel ontbijt moest lukken. De lounge was redelijk vol, maar toch was er genoeg ruimte. Na het ontbijt alvast even de douaneformulieren ingevuld die ik bij het afgeven van mijn koffer ontvangen had.

Daarna naar gate G 06, best een eindje lopen. Toen ik daar aankwam was het instappen al bijna voltooid. Er stonden nog een stuk of twaalf mensen in de rij om ‘verhoord’ te worden, maar de Elite rijs was helemaal leeg en ik mocht direct doorlopen naar een tafeltje. Ondertussen werd er omgeroepen dat ik me moest melden bij een baliemedewerker. Na het beantwoorden van de verplichte vragen en het ontvangen van de felbegeerde sticker de spullen door de bagage en naar de balie.

Waarom werd ik omgeroepen? Een upgrade? Overboeking? Nee: een invulfout op de website. In plaats van mijn correcte geboortedatum had ik een datum in 2008 ingevuld. Nadat ik mijn teleurstelling had geuit dat het niet om een upgrade ging werd er wel aangeboden een betere stoel te zoeken. Het werd stoel 16F, in de Boeing 757-200 de tweede rij van de nooduitgang boven de vleugel. Mijn favoriete plek in bijna elk vliegtuig. Een zee van ruimte, een stoel die achterover kan en, aangezien deze stoelen vaak pas bij de gate worden vrijgegeven, vaak geen andere mensen naast je. Continental gebruikt deze stoelen zelfs als crew rest, dus dan weet je genoeg.

Snel aan boord, inderdaad niemand op mijn rij en na tien minuten vertrokken we al. De vlucht zat voor ongeveer tachtig procent vol. De 757 is mijn favoriete vliegtuig, maar ik was er nog nooit mee de oceaan overgestoken. Normaal zit je toch in een groter toestel voor zo’n lange vlucht van 8,5 uur. De 757 heeft mij niet teleurgesteld, wat een heerlijk toestel blijft het toch. Beetje lang start, maar ja, hij moet dan ook bijna zijn maximum bereik vliegen dus de tanks zitten vol.

Aan boord kregen we snel wat te eten en te drinken. Redelijke pasta en een wat karige salade. Het personeel kwam zeer geregeld langs met water. Ook het inflight entertainment was goed te noemen: in elke stoel een scherm met keuze uit films, series, spelletjes en een vluchtvolgsysteem. Het scherm is uitgerust met een touch screen. Dit lijkt leuk, maar je merkt het daardoor wel als de persoon achter je fanatiek een spelletje zit te spelen. Buiten was verder niets te zien, wolken en water. Ik zat wat te werken met mijn laptop en een steward wees me erop dat mijn stoel uitgerust was met een stroomaansluiting. Zodoende heb ik de hele vlucht kunnen werken.

De landing op Newark was mooi. Schitterend uitzicht op downtown New York. We stonden keurig op tijd aan de gate en we konden snel op weg naar de douane. We hadden geluk, want we waren het eerste toestel van een golf van vluchten uit Europa. Ik heb maar tien minuten moeten wachten, maar toen ik omkeek stonden er wel achthonderd man in rij. Bij de bagageband stond mijn koffer ook al te wachten en die kon ik zo afgeven voor de aansluitende vlucht naar Denver. Nadat ik weer gecontroleerd was kon ik naar de Continental Lounge. Ik had nog ruim 45 minuten, dus wat te eten en te drinken ging er wel in. Mooie lounge, gratis internet en lekkere stoelen.

De vlucht naar Denver (Co 728) vertrok van gate C95, toch weer een eind lopen. Ik kwam dan ook als één van de laatsten aan bij de gate. Nog even brutaal gevraagd of er nog stoelen in First Class vrij waren, maar de vlucht zat helemaal vol. Over mijn oorspronkelijke stoel had ik overigens niets te klagen: weer bij de nooduitgang en de rij voor me had maar twe stoelen (gebruikelijk in de Boeing 737-500). Hierdoor had ik een goede meter beenruimte. We vertrokken op tijd en de vlucht naar Denver zou door de gunstige wind maar vier uur duren.

Vlak na het opstijgen kregen we een stuk pizza, een salade en ook kwamen ze geregeld langs met drinken. Buiten was niets te zien: heel Amerika lag onder een dik wolken dek. Binnen was ook niets te doen, er was geen enkele vorm van entertainment. Vlak voor Denver klaarde het op en tijdens de landing hadden we een mooi uitzicht op de Rocky Mountains.

Nadat we geland waren in Denver, snel naar de bagageband met een treintje. Alle terminals komen middels dit treintje uit op een centrale hal. Mijn koffer lag al op me te wachten en 15 minuten later zat ik in de bus naar Boulder, mijn eindbestemming.

Al met al een zeer plezierige reis. De eerste vlucht krijgt een 8, de tweede een 7. De service aan een Skyteam Elite Plus member was geweldig. Volgende keer weer een Skyteam carrier!

M. de Neef

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019