Delta Air Lines: Los Angeles - Las Vegas, 11 juni 2010

11 juni 2010
Na een weekje in Los Angeles te hebben vertoeft hebben we koers gezet naar Las Vegas. Na de huurauto te hebben ingeleverd werden we door de bus van Avis voor de domestic terminal van Delta afgezet. Via de bekende zelfservice automaten hebben we onszelf voorzien van de instapkaarten. Hierna de koffers afgegeven bij een van de drop-off points. Omdat beide ruim voorhanden zijn was dit een klusje van slechts enkele minuten.


Op naar de volgende stap: de TSA-controle. Helaas bleken de metaal detectoren niet ruim voorhanden want de rij liep was behoorlijk lang te noemen. Uiteraard zit er niets anders op dan achteraan aansluiten. Daar stonden we dan, buiten voor de terminal in de volle zon. Langzaam schuivend bereikten we na anderhalf uur een paar zeer chagrijnige dames die ons het bevel gaven om alles op de band te leggen. Ja, alsof wij er wat aan kunnen doen dat het een ‘beetje’ druk is.

Gelukkig waren we ruim op tijd zodat we nog even iets konden gaan eten. In de terminal is er een ruime keus. Moet zeggen dat ik dit tot nu toe de prettigste terminal vind die ik heb gezien in de Verenigende Staten, met uitzondering van de TSA-area dan... Voor de rest is het goed vertoeven op LAX.

Toen de instaptijd naderde zijn we richting de gate gelopen. Waar net de melding verscheen dat we een 15 minuten vertraging kregen vanwege de late binnenkomst van het toestel. Dat het zo was werd nog eens bevestigd omdat het toestel (een CRJ900) net kwam aan taxiën. Nadat alle aankomende passagiers waren uitgestapt en het toestel weer gereed was werd er op de Amerikaanse manier aan de hand van de zones ingestapt. Ik heb dit systeem nu redelijk vaak meegemaakt en ik moet zeggen dat ik dit veel beter vind werken in vergelijking met het boarden in Europa. Op de Amerikaanse manier gaat het er allemaal wat rustiger aan toe in plaats van het gedrang hier in Europa.

Nadat we onze handbagage hadden opgeborgen en plaats hadden genomen bleken we over een redelijke beenruimte te beschikken, althans voor mijn gemiddelde lengte van 1,80 meter. Voor een vluchtje van een uur ruim voldoende. Het toestel zag er verder zeer netjes uit. Gevoelsmatig leek het interieur slechts enkele weken oud. Enige vorm van flight entertainment is niet aanwezig, naar mijn idee ook niet nodig daar dit type toestel, wat alleen wordt ingezet voor de kortere vluchten.

Nadat iedereen was ingestapt werden we van de gate geduwd waarna de captain de mededeling deed dat ons slot was verstreken. We moesten wachten op een nieuwe slottijd wat naar schatting zo'n 10 minuten zou gaan duren.

Gelukkig draaide de airco op volle toeren want op de aansluiting van de gate bleek de airco niet erg veel te kunnen uitrichten. Na iets meer dan 10 minuten werden de motoren gestart waarna we in een goed tempo richting de startbaan taxiën. Daar aangekomen mochten we voor een rijtje kisten de baan op draaien en met 40 minuten vertraging ging het gas vol erop. Na een scherpe draai werd er verder geklommen en deed de captain een kort verhaal over de te vliegen route. Wat neerkwam op linea recta naar Las Vegas met de wind in de rug en naar verwachting daar landen met 20 minuten vertraging.

Door de korte vliegduur was er geen vorm van catering. De crew liep wel rond met een stapel bekertjes en een fles mineraal water. Na ongeveer 40 minuten werd de daling ingezet. Je kon merken dat de mannen voorin haast hadden wand het toestel daalde behoorlijk snel. Op wat lagere hoogte kwam de te verwachten turbulentie erbij en al hobbelend kwamen we met een flinke dreun in contact met het beton.

Na een behoorlijke taxirit werd de gate bereikt. Ondank dat we op de laatste rij zaten waren we lekker snel uitgestapt. Voordeel van een wat kleiner toestel. Na een wandeltocht, en een ritje met de trein kwamen we aan bij de bagageband waar onze bagage al rondjes maakte. Kortom, een korte vlucht zonder veel poespas met een snelle afhandeling. Waardering: een 7.5

Hierbij laat ik de krappe TSA-capaciteit buiten beschouwing. Ik denk niet dat luchtvaartmaatschappijen hier veel aan kunnen doen, behalve klagen bij de luchthaven dan. Maar de luchthaven des te meer… voor een grote luchthaven als Los Angeles is dit onacceptabel en haalt hun product omlaag.

R. Breuer

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019